Zonder laadangst het land door

De nieuwste Tesla is weer heerlijk, vindt Bas van Putten. Het bedrijf lijdt nog steeds verlies maar loopt wel voorop in de elektrische revolutie.

De nieuwe Tesla Model S90D. ‘Tesla veegde in 2012 alle mitsen en maren al van tafel’. Foto Peter de Krom

Tot voor kort kon het met de autokrachtbronnen van morgen alle kanten op: plugin hybride, waterstof, elektrisch. Maar in het koffiedik begint zich een hoofdstroom af te tekenen, letterlijk. Het wordt dus toch elektriciteit. Vrij plotseling hebben de fabrikanten de reserves afgelegd die misschien meer dan aan het actieradiusprobleem ontsproten aan de luie overtuiging dat het allemaal wel los zou lopen met die Grote Energietransitie. Mercedes-Benz erkent publiekelijk dat elektrisch rijden mogelijk toch de aangewezen weg is. Volvo heeft een elektrische auto in ontwikkeling. Porsche toonde de Mission E, iets snels met een stekker. Audi heeft een stroomwagen beloofd die meer dan 500 kilometer ver moet komen. Gek dat ze het na het sjoemeldieseldrama opeens wél kunnen.

Men is om. De elektrische auto komt, de politiek brult mee; Noorwegen wil in 2025 auto’s met verbrandingsmotor van de weg hebben. De PvdA sloeg vergelijkbaar krasse taal uit, waarschijnlijk zonder enig benul van de economische en logistieke repercussies op het vlak van laadpaalnetwerken, de nationale stroomafname of de opruiming van het bestaande Nederlandse wagenpark, acht miljoen auto’s.

Niettemin: als de autoreuzen het roer omgooien, wordt de beweging onomkeerbaar. Intussen is de Model S van Tesla met een actieradius van ruim 400 kilometer nog steeds de enige volwaardige EV; de rest haalt nog niet eens de helft. Pas vanaf 2018, 2019 gaan Volvo, het VW-concern en Mercedes los, terwijl de Tesla Model S al in 2012 alle mitsen en maren van de baan veegde. De automachten zijn zes jaar te laat. In potentie zijn ze Kodak 2.0.

Wij zien iets fascinerends gebeuren aan de vooravond van de wellicht grootste industriële revolutie sinds de lopende band van Henry Ford. Het auto-establishment staat op verlies tegen een nieuwkomer. Tesla’s Elon Musk was sneller, en hij dacht verder dan de auto; van de VS tot Nederland kan de Teslarijder gratis laden bij Tesla’s supercharger-laadpunten, die afhankelijk van het seizoen – kou is de grote vijand van EV’s – binnen een half uur de actieradius fors verlengen. Kan de verkalkte industrie die achterstand inlopen? Met technologische en financiële overmacht is alles mogelijk. Maar de innovatiebonus is voor Musk.

Kastenmentaliteit

Het wordt een opwindende tijd voor de autobranche. In de twee, drie jaar die ons scheiden van het grote Europese contra-offensief brengt het kleine Amerikaanse Tesla twee nieuwe modellen uit, de grote Model X en de kleinere Model 3, een middenklasser. Anderzijds is Tesla met een afzet van dik 50.000 auto’s vorig jaar veel te kleinschalig. Het bedrijf is nog steeds verliesgevend. Dat was Amazon van miljardair Jeff Bezos ook jarenlang, en het is niet iets waar de zelfbewuste Musk zich zorgen over lijkt te maken. Maar ook voor hem zullen de komende jaren beslissend worden. Wordt die Model 3, die in Amerika zo’n 35.000 dollar moet gaan kosten, de dijkdoorbraak naar het bredere publiek? Of zullen de grote spelers die arrogante game changer alsnog verslinden?

Tricky: vanaf 31 maart kan met een bedrag van 1.000 euro reserveringskosten op de kleine Tesla worden ingetekend, voor een auto die er volgens het merk pas eind 2017 zal zijn. Hoewel dat reserveertraject een mooie quick scan oplevert van zijn marktbereik, neemt Musk grote risico’s door zo ver voor de fanfare uit te lopen. Verder getuigt het van een merkwaardige kastenmentaliteit dat bestaande Teslarijders voorrang krijgen in de wachtrij.

Intussen rolt die Tesla Model S gezellig door. Ik nam de nieuwste mee, de P90D. Met luchtvering, vierwielaandrijving, twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 700 pk en een koppel van 930 Nm. In de Ludicrous Mode, die na een druk op het touchscreen alle krachten vrijgeeft, schiet hij in een misselijkmakende 3 seconden naar de honderd, en laden doen die superchargers prima. In 30 minuten had ik er in Zwolle 120 kilometer stroom bij. Dankzij zeven Tesla-laadstations en de nu ook voor Tesla’s aangepaste Fastned-laadpalen doorkruis ik met dit grote stille monster zonder range anxiety het hele land. Wel even 122 mille aftikken, maar de veertigduizend euro goedkopere S70 komt met 320 pk ook best vooruit.

Aan het windgeruis zou Tesla moeten werken en de gordelbevestigingspunten zitten hinderlijk verstopt tussen de voorstoelen. Maar dat zijn dan ook de enige nadelen die ik kan verzinnen. Besturing, bediening, prestaties en comfort zijn voor een debutant van ongekend niveau.

Tesla-eigenaars prijzen de minimale onderhoudskosten – banden en wisserbladen, dat is het. Een magische auto is het, al vier jaar enig in zijn soort. Hou vol, Elon.