‘Bevoordelen KLM-passagiers slecht voor economie’

Schiphol en Nederland benadelen zichzelf door KLM voor te trekken. Dat zegt bestuursvoorzitter Carolyn McCall van budgetmaatschappij easyJet vandaag in NRC.

Het kabinet komt eind deze maand met een Actieagenda voor de ontwikkeling van Schiphol. De discussie gaat onder meer over de netwerkfunctie van Schiphol en de verhouding tussen KLM en andere maatschappijen. Schiphol kan het luchtverkeer volgens easyJet met 3,4 procent vergroten. Dit zou jaarlijks 1,7 miljard euro aan de Nederlandse economie bijdragen, goed voor 20.000 banen.

EasyJet pleit voor het afschaffen van de zogenoemde transferkorting. Maatschappijen betalen nu minder luchthavengelden voor transferpassagiers, die op Schiphol overstappen, en bestemmingspassagiers, voor wie Schiphol begin- of eindpunt van hun reis is. KLM heeft veel transferpassagiers; op elke intercontinentale vlucht 70 procent. Dat maakt Schiphol voor KLM goedkoper dan voor andere maatschappijen. Volgens easyJet bieden transferpassagiers nauwelijks economisch voordeel voor Nederland.