Goede ontvangst ‘Crucible’

De eerste recensies van Ivo van Hoves tweede Broadwayregie, The Crucible, die vannacht in New York in première ging, zijn positief. Sites als Vulture, Entertainment Weekly en de website van de krant The Telegraph prijzen de actuele relevantie die Van Hove verleent aan Arthur Millers stuk uit 1953, over de heksenjacht in Salem. Van Hove en scenograaf Jan Versweyveld verwijzen met decor en kostuums noch naar het Salem van 1692, noch naar de Amerikaanse communistenjacht in de jaren vijftig waar Miller aan refereerde, maar voeren het stuk op in een tijdloos, sober klaslokaal. Ook deed Van Hove aanpassingen in de tekst. Dat werkt goed, schrijft The Telegraph, die zelfs een verwijzing ziet naar het ‘Trump-tijdperk’. De prestaties van de acteurs, onder wie Ben Whishaw, Sophie Okonedo en Saoirse Ronan, worden veelal geprezen.

Er is ook wat kritiek. De door Philip Glass gecomponeerde ‘moodmusic’ is te veel, vindt Vulture, en EW vergelijkt die met de opdringerigheid van vuvuzela’s op een WK. Ook Van Hoves keuze om met special effects bovennatuurlijke verschijnselen te suggereren, is een ongelukkige, vindt EW: Miller wilde massahysterie in een gemeenschap aantonen, terwijl er juist géén sprake was van echte hekserij of magie.

Desondanks vindt Vulture het een „gripping, emotional revival” en ziet EW een „bold, electric production”.