Topvrouw easyJet: ‘Bevoordelen KLM schaadt economie’

Topvrouw Carolyn McCall van easyJet wil dat haar budgetmaatschappij meer te zeggen krijgt over de strategie van Schiphol. Het kabinet komt deze maand met toekomstplannen voor de luchthaven.

Topvrouw Carolyn McCall van easyJet. Evert Elzinga/ANP

Schiphol en Nederland benadelen zichzelf door KLM voor te trekken. EasyJet, de tweede luchtvaartmaatschappij op Schiphol, moet een grotere rol krijgen bij de discussie over de strategie van de luchthaven. Dat zegt Carolyn McCall, bestuursvoorzitter van de Britse budgetmaatschappij easyJet in een interview met NRC.

Het kabinet komt einde deze maand met een Actieagenda voor de ontwikkeling van Schiphol in de komende tien jaar. De discussie gaat onder meer over de netwerkfunctie van Schiphol, en de verhouding tussen KLM en andere maatschappijen. Door de beperkte groeimogelijkheden van Schiphol en de schaarse ruimte voor vluchten aan de randen van de dag moeten er keuzes worden gemaakt.

Lees ook het interview met McCall: ‘Vliegen kan niet nog veel goedkoper’

Met drie concrete maatregelen kan Schiphol het luchtverkeer vergroten met 3,4 procent. Dit zou leiden tot een jaarlijkse bijdrage van 1,7 miljard euro aan de Nederlandse economie, wat overeenkomt met 20.000 banen. Dat blijkt uit een onderzoek van consultants Frontier Economics, uitgevoerd in opdracht van easyJet.

Transferkorting

Een van die drie maatregelen is het afschaffen van de zogenoemde transferkorting. Schiphol maakt bij het berekenen van luchthavengelden aan maatschappijen onderscheid tussen transferpassagiers, die op Schiphol overstappen, en bestemmingspassagiers, voor wie Schiphol het begin- of eindpunt van hun reis is. De tarieven voor transferpassagiers zijn lager dan die voor bestemmingspassagiers. Schiphol hanteert na Wenen en Rome de hoogste transferkorting: meer dan 50 procent. KLM heeft veel transferpassagiers; op elke intercontinentale vlucht 70 procent. Dat maakt Schiphol voor KLM goedkoper dan voor andere maatschappijen.

Volgens easyJet bieden transferpassagiers nauwelijks economisch voordeel voor Nederland. Bestemmingspassagiers zorgen via handel en toerisme wel voor inkomsten. Het bevoordelen van transferpassagiers is volgens easyJet alleen in het belang van KLM. McCall: „Nederlandse vakantiegangers betalen belasting voor passagiers uit de VS en Azië die op Schiphol overstappen.” Volgens McCall maakt Schiphol verkeerde keuzes; een extra vlucht naar Milaan is voor Nederlandse reizigers interessanter dan een rechtstreekse verbinding met Panama.