Longreads

The Guardian: waarom de lelijke Ugg maar niet uitsterft

De Engelse krant onderzoekt waarom de populaire pantoffel voor buiten al tientallen jaren in het straatbeeld te vinden is.

Liefhebbers van het Australische schoenenmerk UGG passen er in 2010 op los in een tijdelijke outletwinkel van UGG op de Rotterdamse Coolsingel. ANP / Robin Utrecht

De Ugg heeft geen gebrek aan tegenstanders. The Independent noemde de schoen in 2003 alleen sexy “als je Mrs Bigfoot bent”. Een koffietentje in Londen weigerde in 2015 klanten met Uggs. En een auteur van The Guardian vindt dat Uggs eruit zien als iets dat Frankenstein’s monster zou dragen.

Toch is het The Guardian die een longread schreef over de schoen. De Engelse krant probeerde daarin te achterhalen hoe Uggs de wetten van de mode hebben omzeild, door jarenlang almaar populairder te worden. De schoenen, gemaakt van schapenwol, zijn een miljardenbusiness. Uggs zijn over de hele wereld en in 379 kleuren verkrijgbaar. The Guardian schrijft:

“A funny thing happened on the way to fashion’s graveyard of regrettable fads: the ubiquitous Ugg has not gone anywhere. Uggs have quietly lingered on since their heyday, unnoticed but omnipresent – once you start paying attention, you’ll be shocked to discover how many people are still wearing them. (…) Somehow Uggs have managed to defy the cruel logic of the fashion cycle.”

De vader van de Ugg is de Australische Brian Smith. De ondernemer zag veertig jaar geleden in een surfblad een advertentie over laarzen gemaakt van schapenwol. De schoenen werden gebruikt door surfers om snel de voeten te drogen en te warmen na het sporten. Smith koos de naam ‘Ugg’, een verwijzing naar het onbeminnelijke uiterlijk. Hij besloot het product naar Californië te brengen.

Volgens Smith werd hij “bij elke afspraak met een schoenenwinkel uitgelachen”. De ondernemer richtte zich daarop maar op surfers in Californië. The Guardian beschrijft hoe tieners er midden jaren tachtig net zo cool uit wilden zien als surfers en de vraag begon te groeien naar Uggs. Een eerste doorbrak kwam volgens de krant in 1994, toen Pamela Anderson op de set van Baywatch in haar beroemde rode zwempak met Uggschoenen aan werd gefotografeerd. Later verkocht Smith de immer aan populariteit winnende Uggs aan Deckers Outdoor Corporation.

Veelzijdig en huiselijk

Uggsschoenen zijn inmiddels een miljardenbusiness. The Guardian noemt de veelzijdigheid van de schoen een van de geheime wapens.

“The product is all things to all people. (Or is at least sold as such.) You can wear Uggs in hot weather and in cold weather, indoors or outdoors. In some countries, wearing them is a sign of conspicuous consumption, and in other countries it is a sign that you’re really down to earth.”

Een andere reden is volgens de krant de huiselijkheid van de schoen. De Ugg zou staan voor huiselijkheid en comfort, “tijd voor jezelf”.

Lees de longread van The Guardian: Ugg: the look that refused to die