Metro censureert columnist

Het referendum van woensdag „gaat niet over Oekraïne”. „Het gaat zelfs niet over Europa of de EU. Het is simpelweg één grote pr-stunt om de marktwaarde van GeenStijl op te krikken.” Was getekend Luuk Koelman. Alleen niet op zijn vaste plek als donderdagse columnist in Metro. De gratis krant heeft Koelmans column geweigerd. De auteur plaatste zijn column vervolgens op een eigen website.

In de geweigerde column zegt Koelman dat de makers van GeenStijl, mede-initiatiefnemers van het referendum, de volksraadpleging gebruiken om „het eigen bestaansrecht te bewijzen”. Volgens Koelman maakt GeenStijl verlies en had eigenaar Telegraaf Media Groep (TMG) het plan de site te verkopen. „Red de democratie? Nee, red GeenStijl. En het is ze gelukt. TMG heeft het weblog weer in de armen gesloten.”

Hoofdredacteur Robert van Brandwijk van Metro, ook een uitgave van TMG, zegt dat Koelman „alles mag schrijven, behalve over interne zaken bij TMG en zijn dochterbedrijven. Dat is de afspraak. Dan moet hij maar een ander podium zoeken.”

Koelman bood aan enkele passages aan te passen, maar dat was voor Metro niet genoeg. Koelman: „Het leuke van columnist zijn is dat je een hofnar bent. Je mag de koning beledigen. Maar blijkbaar niet binnen TMG. Dit past niet in het straatje van het bedrijf.”