iPhone-achtige taferelen voor een auto van $35.000

De elektrische auto’s van Tesla werden al wel eens vergeleken met iPhones op wielen, en nu blijken ook de rijen voor winkels bij productlanceringen iPhone-achtig te zijn. Toen donderdag de voorverkoop van start ging van het nieuwste model, de Model 3, stonden er wereldwijd lange rijen voor Tesla-dealers. Op dat moment waren er behalve de prijs van 35.000 dollar (ongeveer 31.000 euro) nog niet eens technische details bekend van de auto: die werden pas vrijdagochtend Nederlandse tijd bekendgemaakt door Tesla-topman Elon Musk. Hij gaat van 0 naar 100 kilometer per uur in 6 seconden, en heeft uitgebreide autopilot-functies waarmee de auto zichzelf kan besturen op snelwegen.

De massale interesse is des te opmerkelijker omdat de auto’s pas halverwege 2017 in productie gaan, en dus op zijn vroegst over anderhalf jaar geleverd kunnen worden. De hype is door Tesla zorgvuldig geregisseerd: al maanden hintte Musk op de komst van de Model 3, en er lekte steeds informatie uit, ook een tactiek die Apple vaak gebruikt. Wat daarnaast waarschijnlijk heeft geholpen: de aanbetaling voor het voorbestellen van de Model 3 is laag voor een auto, 1.000 dollar.

Voor Tesla is de lancering van de Model 3 cruciaal, het bedrijf verloor het afgelopen jaar bijna 900 miljoen dollar. Vanaf de oprichting van Tesla in 2003 was Musk helder over zijn strategie: eerst een sportauto bouwen zodat er inkomsten kwamen voor een luxe sedan, en met de verdiensten uit de luxe sedan een betaalbaarder auto ontwikkelen voor een breed publiek. Met de Model 3 breekt de fase aan dat Tesla daadwerkelijk geld moet gaan verdienen.