Investeerder HAL stapt in internetwinkel Coolblue

De bedrijven die belegger HAL bezit groeiden vorig jaar extreem in waarde. Nieuwste aanwinst is Coolblue.

Coolblue in Rotterdam, één van zeven fysieke winkels. Foto Robin Utrecht

Internetwarenhuis Coolblue, een snelgroeiende webshop met inmiddels een jaaromzet van meer dan een half miljard euro, heeft een belangrijke strategische partner aan zich weten te binden. HAL Holding, een van de grootste investeringsmaatschappijen van Nederland, heeft een belang van 20 procent verworven in Coolblue.

Coolblue (1.600 werknemers) verkoopt vooral consumentenelektronica en witgoed online en sinds kort ook via een zevental fysieke winkels. Het bedrijf groeit razendsnel, de omzet verdubbelde de laatste twee jaar.

Die groei ging ten koste van de traditionele elektronicaketens met fysieke winkels. Vele kwamen de afgelopen jaren in de problemen, zoals It’s, Dixons, Mycom, Block, Megapool en Harense Smid. Coolblue maakt circa 2 procent winst op zijn omzet.

Coolblue werd in 1999 opgericht als een soort studentenbedrijfje. De drie oprichters waren tot nu toe de enige aandeelhouders. De komst van het beursgenoteerde HAL als vierde aandeelhouder moet volgens Coolblue-baas en aandeelhouder Pieter Zwart zorgen voor verdere professionalisering, met name op bestuursniveau, zo liet hij aan persbureau ANP weten.

Er bestaan plannen om in Europa uit te breiden, een beursgang wordt evenmin uitgesloten al zal dat niet op korte termijn zijn. Overnamebedragen zijn niet bekendgemaakt.

HAL Holding maakte donderdag na sluiting van de Amsterdamse beurs zijn jaarcijfers bekend. De beleggingsmaatschappij, voortgekomen uit de Holland-Amerika Lijn, heeft een keur aan bedrijven in portefeuille. Sommige zijn beursgenoteerd, zoals baggeraar Boskalis en tankopslagbedrijf Vopak, maar vele zijn niet-beurgenoteerd, zoals kantoorinrichter Ahrend of FD Mediagroep (Het Financieele Dagblad).

De waarde van alle participaties van HAL in andere ondernemingen steeg vorig jaar met 72 procent naar 13,2 miljard euro. De waardestijging van HAL’s deelnemingen is vooral een gevolg van de beursgang van GrandVision, de brillenketen die actief is in 44 landen en onder meer bekend is van merken als Pearle en Eyewish. Die stond vóór beursintroductie voor een veel lager bedrag in de boeken van HAL.

Bij de beursgang van het brillenconcern begin vorig jaar verkocht HAL in een keer ruim 20 procent van de aandelen. Volgens de laatste meldingen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt HAL nog een belang van 78 procent in GrandVision. Sinds de beursgang in februari 2015 zijn de aandelen van het bedrijf met een kwart in waarde gestegen.

HAL behaalde in 2015 een winst van 630 miljoen euro, een stijging van 13 procent. Omdat de winst van HAL voor een belangrijk deel bepaald wordt door boekwinsten en boekverliezen op verkochte bedrijven, is de resultaatontwikkeling van HAL veelal grillig en moeilijk voorspelbaar. Het concern doet daarom ook geen uitspraak over de te verwachte winst in 2016.

Bijna de helft van de winst van HAL is afkomstig van de optiekwinkels. Een andere groot deel is afkomstig van de beursgenoteerde minderheidsdeelnemingen.

HAL is conservatief gefinancierd. Meer dan de helft van het balanstotaal bestaat uit eigen vermogen. Het bestuur baseert zijn winstuitkering aan aandeelhouders op de koers van het aandeel HAL Trust. Dat is de laatste twee jaar 70 procent in waarde gestegen. Het concern heeft daardoor het voornemen om veel meer dividend aan zijn aandeelhouders uit te keren. Het dividend wordt verhoogd met 29 procent naar 6,50 euro per aandeel HAL Trust.