Ikea verkoopt sprookjes

Design Modeontwerper Walter Van Beirendonck maakte een sprookje over wolkenkinderen. Ikea maakte er spullen van. ‘Kwade Tijger lijkt het meest op mijzelf.’ En zo werd hij een twee meter lang tapijt van 59,95 euro.

Modeontwerper Walter Van Beirendonck en zijn sprookjesfiguren uit Wondermooi.

Wondermooi en Ikea, dat lijkt een ongerijmdheid. Toch is vanaf 1 juni bij het Zweedse woonwarenhuis een grote collectie producten te koop die het predicaat wondermooi verdient. Sterker nog: het woord ‘WONDERMOOI’ staat vaak in kapitale letters op de stoffen, kussenhoezen en dekbedovertrekken. Verantwoordelijk voor deze opmerkelijke verzameling producten is de Vlaamse modeontwerper Walter Van Beirendonck.

3D-figuurtjes die je kunt laten printen en dan zelf beschilderen.

Ikea presenteerde woensdag in Amsterdam vijf nieuwe, gelimiteerde designcollecties die het bedrijf dit voorjaar wereldwijd zal aanbieden. Deze zogenoemde ‘vitaliteitscollecties’ markeren een nieuwe koers, zei een woordvoerder, die ontleend is aan de mode-industrie. Vaker dan voorheen wil Ikea met hippe productcollecties, waarbij het ook modeontwerpers zal betrekken, een nieuw publiek aanspreken.

De collectie van Walter Van Beirendonck is de grootste en meest opvallende van de nieuwe collecties. De ontwerper heeft zo’n zestig bestaande producten van het warenhuis, van behang tot servies, en van opbergdozen tot plakband, voorzien van zijn karakteristieke, kleurrijke dessins. Daarnaast heeft de Belg T-shirts ontworpen en een tijgervormig tapijt.

Dekbedhoezen met van Beirendonck-dessins

Van Beirendoncks collectie is gebaseerd op een zelfgeschreven en -getekend sprookje over de Wondermooi, vijf kinderen van de wolken. Deze zeer uiteenlopende personages – Kwade Tijger, Spiegel, Vliegmachien, Rood en 1000G (lees: Duizendoog) – leven in harmonie en merken op een dag dat ver onder hen oorlogen worden uitgevochten. Met magisch wolkenstof proberen de vijf daar verandering in te brengen. Woensdag las Van Beirendonck zijn sprookje voor. Het slot: „Iedere keer dat je niest, kan het magisch wolkenstof zijn dat je neus prikkelt. Vergeet dan niet: be beautiful, be wondermooi.”

Plakband met van Beirendonck-dessins

Van al zijn producten is het twee meter lange kleed van de Kwade Tijger hem het liefste, zei Van Beirendonck. „Tijger is bruut, een flapuit met een goede inborst die snel op zijn paard zit (Vlaams voor: snel aangebrand, red.).” Lachend: „Van mijn sprookjesfiguren lijkt hij het meest op mijzelf.”

Van zijn sprookjesfiguren kunnen liefhebbers straks sculpturen laten printen. Op de Ikea-website zullen vanaf 1 juni gratis bestanden beschikbaar worden gesteld, inclusief instructies hoe Vliegmachien en zijn vrienden kunnen worden beschilderd.

„Heel moedig van Ikea dat ze mij zo de vrije hand hebben gelaten”, zei de ontwerper. Zijn dekbedovertrekken zullen straks in 47 landen te koop zijn. Van Beirendonck met pretogen: „Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. En ook heel blij dat mijn ontwerpen op zo’n democratische manier verspreid gaan worden.”

De Ikea-presentatie was woensdag pal onder de X Bank, een nieuwe winkel achter de Dam in Amsterdam voor mode, kunst en design. Veel groter kon het contrast niet zijn. Designkunst van gerenommeerde Nederlandse ontwerpers kost bij X Bank een klein fortuin: een lamp van Dirk Vander Kooij: 3.950 euro, een kleed van Lizan Freijsen: 14.248 euro, en een object van sieradenmaker Ted Noten zelfs 80.000 euro.

3D-figuurtjes die je kunt laten printen en dan zelf beschilderen.

De ‘gelimiteerde’ designcollecties van Ikea zijn anders geprijsd: een fraaie mok met 1000G-motief is straks voor 3,99 euro te koop, het tijgertapijt voor 59,95 euro.

Eerdere designcollecties van Ikea, zoals de tweejaarlijkse PS Collecties, leken soms vooral marketingcollecties. De producten waren vaak in een mum uitverkocht of slecht leverbaar. Van die kritiek heeft het bedrijf geleerd, zei een woordvoerder. Hij beloofde dat de ‘vitaliteitscollecties’ op tijd en beter in de warenhuizen gepresenteerd zullen worden.