Das Mag versus Bol

Online warenhuis bol.com is gestopt met de verkoop van de boeken van de jonge uitgeverij Das Mag. Dat maakte oprichter Toine Donk van Das Mag donderdag bekend. Aanleiding is onenigheid over kortingen die bol.com van de uitgever eist. In een mail gaf bol.com te kennen bij weigering „de nodige stappen” te zetten. Een van die stappen is nu dus dat de gedrukte boeken van Das Mag niet meer door bol.com worden verkocht.

Daniël Ropers, directeur van bol.com, betreurt de gang van zaken. In een mail laat hij weten: „ Wij hebben contact met Das Mag opgenomen over een samenwerking. Terugblikkend moeten we constateren dat het eerste contact stroef is verlopen.” De korting van 47 procent die bol.com vraagt, is overigens op zichzelf niet enorm hoog. Voor kleinere uitgevers is dat een groter probleem dan voor grotere uitgevers.

Toch maken meerdere uitgevers bezwaar tegen de eisen van bol.com. In contracten die de retailer afsluit staat bijvoorbeeld dat de ‘uitgever garandeert dat: het handelen van Uitgever en/of de boeken van Uitgever de reputatie en/of het imago van bol.com niet zullen schaden.’

Toen amazon.com in Nederland een belangrijke speler dreigde te worden, omhelsden de meeste uitgevers bol.com juist. De Nederlandse onlineretailer werd beschouwd als het beste antwoord op de komst van amazon. Nu bol.com strengere voorwaarden gaat stellen, en meer uitgevers het contract niet willen tekenen, vrezen verschillende uitgevers dat bol.com zich gaat opstellen als belangrijkste speler in het boekenvak, met een bijbehorend eisenpakket.