Bol.com verwijdert boeken van Das Mag na conflict over korting

De papieren boeken van de jonge literaire uitgeverij Das Mag worden vanwege onenigheid met bol.com niet meer verkocht bij het online warenhuis.

Bol.com haalt de teugels aan bij de literaire uitgevers. Dat kwam deze donderdag naar buiten toen medeoprichter van Das Mag Toine Donk op de site van de uitgeverij zette dat bol.com de boeken van Das Mag niet meer verkocht. Aanleiding is volgens dat bol.com ‘10% meer aan onze boeken kan verdienen’. Bol.com wil nu 47 procent per boek. En ze eisen meer, aldus Donk: „In deze samenwerkingsovereenkomst staan uitsluitend verplichtingen voor de uitgever. […] Bij weigering, zo mailden ze, zouden ze ‘de nodige stappen zetten’.” Een van die stappen is dus nu dat alleen de e-books van Das Mag nog via bol.com worden verkocht, maar niet de gedrukte boeken.

Daniel Ropers, directeur van bol.com, is niet blij met de gang van zaken. In een mail laat hij weten: „Das Mag is een jonge Nederlandse uitgeverij die meerdere mooie titels op de markt heeft gebracht waar ook bol.com enthousiast over is. Wij hebben dan ook contact met Das Mag opgenomen om met hen te spreken over een samenwerking waarbij bol.com een bijdrage kan leveren in het optimaal beschikbaar stellen van deze boeken voor een groot aantal boekliefhebbers. Terugblikkend moeten we constateren dat, tot onze spijt, het eerste contact stroef is verlopen.”

Das Mag is, zo blijkt uit een rondje bellen, niet de enige uitgeverij die bezwaar aantekent tegen de gang van zaken. Verschillende uitgevers zien een verband met het vragen om hoge kortingen en de bouw van het distributiecentrum dat bol.com laat bouwen in Brabant, en de investeringen die daarbij horen. Anderen maken bezwaar tegen de aanvullende eisen die bol.com stelt. Zo blijkt dat in de contracten, waarvan NRC er enkele in zijn bezit heeft, bijvoorbeeld wordt gesteld dat de „uitgever garandeert dat: het handelen van Uitgever en/of de boeken van Uitgever de reputatie en/of het imago van bol.com niet zullen schaden”. En, elders: dat de uitgever ‘content’ moet leveren aan de internetboekhandel – de zogenoemde inkijkpagina’s. Het is onduidelijk hoever bol.com wil gaan bij het zich toe-eigenen van die content.

De 47 procent die bol.com vraagt, is op zichzelf overigens niet enorm hoog. Wel is dat voor kleinere uitgevers een groter probleem dan voor de grotere, vaak concerngebonden uitgevers. Opvallend is dat bol.com daarmee van uitgevers vergelijkbare kortingen eist als bijvoorbeeld boekhandelketen Bruna of de boekhandels die verbonden zijn aan de Librisgroep. Het verschil is dat Bruna en Libris een van tevoren bepaalde hoeveelheid boeken afnemen, zodat uitgevers weten waar ze aan toe zijn, en mede op basis daarvan bepalen hoeveel boeken er worden gedrukt. Het gaat dus om een soort ‘kwantumkorting’. Bol.com doet dat niet: de verkoop verloopt via distributiecentrum CB, waar de boeken terechtkomen als ze al gedrukt zijn. De korting wordt dus op elk los exemplaar toegepast.

Toen Amazon in Nederland een belangrijke speler dreigde te worden, omhelsden de meeste uitgevers bol.com juist. De Nederlandse onlineretailer werd beschouwd als het beste antwoord op de komst van de Amerikaanse internetwinkel. Nu Ahold-dochter bol.com strengere voorwaarden gaat stellen, en meer uitgevers het contract niet willen tekenen, of nog in onderhandeling zijn, vrezen uitgevers dat bol.com zich meer gaat opstellen als belangrijkste speler in het boekenvak, met het daarbij behorende eisenpakket.