Als Sparta promoveert zijn de kaartjes duurder

Geld Promotie naar de Eredivisie levert Sparta een hoop geld op.

Spelers van Sparta vieren de 1-0 van Loris Brogno tegen Ajax 2 tijdens de Jupiler League. Foto Kay in 't Veen/ANP

Het eventuele kampioenschap van Sparta is een sportieve stap vooruit. Maar ook financieel is een promotie erg welkom.

Het afgelopen seizoen was de begroting van Sparta rond de vijf miljoen euro. Ongeveer de helft minder dan in het laatste seizoen dat Sparta in de Eredivisie speelde, in 2010. Dat jaar was de begroting rond de 10 miljoen euro. Na de degradatie uit de Eredivisie daalde de begroting elke keer een beetje. Maar met een kampioenschap en de bijbehorende gang naar de hoogste klasse, gaat Sparta er ook financieel weer op vooruit. „Bij een promotie stijgt de begroting met zo’n 60-80 procent”, schat voorzitter Rob Westerhof in.

Die verhoging heeft te maken met een aantal factoren. Televisiegelden is er één van. De samenvattingen van de eerste divisie zijn weggestopt op vrijdagavond, terwijl de eredivisiewedstrijden stuk voor stuk worden uitgezonden door Fox Sports. Ajax kreeg afgelopen seizoen het meeste televisiegeld (zo’n 9 miljoen euro), promovendus De Graafschap het minst (ruim 1,7 miljoen euro). Dat heeft te maken met de resultaten in de laatste tien jaar. Hoe beter de resultaten, hoe meer tv-geld een club ontvangt.

Sparta zal er qua televisiegelden op vooruit gaan, maar er spelen nog meer factoren mee die de begroting verhogen. Een eredivisieclub is een stuk aantrekkelijker voor sponsors, bijvoorbeeld. Westerhof: „Je ziet dat de interesse van sponsors toenam zodra ze merkten dat we serieus mee gingen spelen voor promotie.” Daarnaast zijn de contracten met de huidige sponsors zo opgesteld dat Sparta profiteert bij een promotie. „In alle sponsorcontracten ligt vast dat het bedrag automatisch omhoog gaat bij een stap naar de Eredivisie. Hetzelfde geldt voor de skyboxen.”

Ten slotte kan een eredivisieclub ook meer geld vragen voor een wedstrijdkaartje. Daar komt bij dat er waarschijnlijk meer toeschouwers zullen komen. Het Kasteel heeft een capaciteit van ongeveer 10.500 stoeltjes. In het afgelopen seizoen kwamen er gemiddeld zo’n 7.000 supporters op de wedstrijden van de kampioen af. Westerhof verwacht dat in het eredivisieseizoen er zeker 9.000-10.000 toeschouwers zullen komen.

Eagles en Cambuur

Er zijn in de recente geschiedenis voorbeelden van clubs die het na een promotie naar de eredivisie erg goed deden in hun eerste seizoen. Go Ahead Eagles en Cambuur Leeuwarden deden het één of twee seizoenen goed en draaiden mee in de middenmoot. Go Ahead Eagles degradeerde vorig seizoen al en ook Cambuur moet nu, na twee seizoenen in de eredivisie, weer oppassen. Cambuur staat op de laatste plaats, degradatie ligt op de loer.

Met die voorbeelden in het achterhoofd zal het verhoogde budget onder meer aangewend worden om de selectie op sterkte te brengen. Westerhof: „De trainer heeft zo zijn wensen. Want in eerste instantie is het doel om ons zo snel en eenvoudig mogelijk te handhaven in de eredivisie. Dat is de prioriteit.’’

Daarnaast is de jeugdopleiding van de Kasteelclub alom geroemd. De club bracht in de recente geschiedenis onder meer Kevin Strootman, Jetro Willems en Nick Viergever voort, die daarna allemaal in de Nederlandse top speelden.

Westerhof daarover: „De jeugdopleiding bij onze club is belangrijk. We hebben na de degradatie zo min mogelijk gesneden in de opleiding. Wel een beetje, dat kon niet anders, maar nog altijd investeren we 1 tot 1,5 miljoen euro in de jeugd. Ik denk dat als we na de degradatie van zes jaar geleden meer hadden gesneden in het budget voor de jeugd en met dat geld hadden geïnvesteerd in de spelersgroep, we sneller waren gepromoveerd. Maar dat past niet bij Sparta.”