Van Beirendonck ontwerpt voor Ikea

De Vlaamse modeontwerper Walter Van Beirendonck verzon sprookje voor designcollectie.

Walter Van Beirendoncks Kwade Tijger tapijt voor Ikea. Vanaf 1 juni te koop.

Wondermooi en Ikea, dat lijkt een ongerijmdheid. Toch is vanaf 1 juni bij het Zweedse woonwarenhuis een grote collectie producten te koop die het predicaat wondermooi verdient. Sterker nog: het woord WONDERMOOI staat vaak in kapitale letters op de kussenhoezen en dekbedovertrekken. Verantwoordelijk voor deze opmerkelijke verzameling producten is de Vlaamse modeontwerper Walter Van Beirendonck.

Ikea presenteerde woensdag in Amsterdam vijf nieuwe, gelimiteerde designcollecties die het bedrijf dit voorjaar wereldwijd zal aanbieden. Deze zogenoemde ‘vitaliteitscollecties’ markeren een nieuwe koers, die ontleend is aan de mode-industrie. Vaker dan voorheen wil Ikea met hippe productcollecties, waarbij het ook modeontwerpers zal betrekken, een nieuw publiek aanspreken.

De collectie van Walter Van Beirendonck is de grootste en meest opvallende van de nieuwe collecties. De ontwerper heeft zo’n zestig bestaande producten van het warenhuis, van behang tot servies, en van opbergdozen tot plakband, voorzien van zijn karakteristieke, kleurrijke dessins. Daarnaast heeft de Belg T-shirts ontworpen en een tapijt.

Van Beirendoncks collectie is gebaseerd op een sprookje over de Wondermooi, vijf kinderen van de wolken. Deze uiteenlopende personages – Kwade Tijger, Spiegel, Vliegmachien, Rood en 1000G (lees: Duizendoog) – merken op een dag dat in de wereld onder hen oorlogen worden uitgevochten. Met magisch wolkenstof proberen de vijf daar verandering in te brengen. Woensdag las Van Beirendonck zijn sprookje voor. Het slot: „Iedere keer dat je niest, kan het magisch wolkenstof zijn dat je neus prikkelt. Vergeet dan niet: Be beautiful, be wondermooi.”

Van al zijn producten is de ontwerper het meest ingenomen met zijn kleed van de Kwade Tijger, zei hij. „Tijger is bruut, een flapuit met een goede inborst die snel op zijn paard zit (Vlaams voor: snel aangebrand, red.).” Lachend: „Van mijn sprookjesfiguren lijkt hij het meest op mijzelf.”

De presentatie was woensdag onder de X BANK, een nieuwe winkel in Amsterdam voor mode, kunst en design. Veel groter kon het contrast niet zijn. Designkunst van gerenommeerde Nederlandse ontwerpers kosten bij X BANK een klein fortuin: een lamp van Dirk Vander Kooij 3.950 euro, een kleed van Lizan Freijsen 14.248 euro. De ‘gelimiteerde’ designcollecties van Ikea zijn anders geprijsd: een fraaie mok met 1000G-motief is straks voor 3,99 euro te koop, het tijgertapijt voor 59,95 euro.

Eerdere designcollecties van Ikea waren soms binnen een paar uur uitverkocht of slecht leverbaar. Daar heeft het bedrijf van geleerd, zegt een woordvoerder. De ‘vitaliteitscollecties’ zullen op tijd en beter in de winkels gepresenteerd worden.