Tata Steel wil af van Britse staaltak

Als Tata zijn Britse fabrieken sluit, lijkt het einde van de staalindustrie in het Verenigd Koninkrijk in zicht.

Tata Steels grootste fabriek, in Port Talbot in Wales, zou per dag 1,3 miljoen euro verlies lijden. Foto Geoff Caddick/AFP

Tata Steel wil af van de hele Britse staaltak. De top van het Indiase staalbedrijf heeft deze week besloten dat „alle opties voor herstructurering” bekeken moeten worden, inclusief verkoop van het geheel of in delen. En zo snel als maar kan.

Tata heeft geen enkel geloof meer in de Britse staalindustrie. In een persbericht dat het bedrijf rondstuurde, somt het somber de problemen op. Geen herstel van de Europese staalmarkt na de crisis in 2008. Wereldwijde overproductie van staal. Veel import van goedkoop staal in Europa. Hoge productiekosten. Fluctuerende wisselkoersen. En aan dat alles lijkt voorlopig geen einde te komen.

Het bestuur van Tata Steel vindt bovendien het reddingsplan voor de staalfabriek in Port Talbot in South Wales „onbetaalbaar” en „hoogst onzeker”. Port Talbot is de grootste staalfabriek in het Verenigd Koninkrijk, maar maakt volgens de Britse krant The Guardian omgerekend bijna 1,3 miljoen euro verlies per dag. Het is de vraag of zich een koper aandient voor deze fabriek.

Tata Steel zit sinds 2007 in het Verenigd Koninkrijk, toen het Corus overnam. Als de fabrieken van Tata Steel sluiten, lijkt het einde van de Britse staalindustrie met 30.000 werknemers in zicht. Eind vorig jaar kondigde ook Caparo Industrie aan deels failliet te zijn. Ook sloot het Thaise Sahaviriya Steel Industries (SSI) in Redcar.

Gevolgen voor IJmuiden

Wat betekent de aankondiging voor Tata Steel in Nederland? In IJmuiden werken 9.000 mensen, die 7 miljoen ton staal per jaar produceren. Een woordvoerder van Tata Steel Nederland laat weten dat de aankondiging over het Verenigd Koninkrijk gaat, niet over IJmuiden. Of de top in India ook over het afstoten of reorganiseren van de fabrieken in IJmuiden praat, kan hij niet zeggen.

Er zijn verschillen tussen de landen. De Britse fabrieken van Tata Steel zijn sterk verouderd, de fabrieken in IJmuiden zijn modern, efficiënt en relatief schoon. De Nederlandse tak maakte in 2014 nog 344 miljoen euro winst.

Maar net als de Britse tak kampt IJmuiden met extreem lage staalprijzen. De lage prijzen zijn onder meer het gevolg van overproductie door China. Chinese staalbedrijven exporteerden afgelopen jaar een recordhoeveelheid van meer dan 100 miljoen ton. China heeft veel staalfabrieken gebouwd, veelal ondersteund door de overheid, maar de vraag naar staal is er afgenomen. Volgens Eurofer, de brancheorganisatie van staalfabrikanten, heeft China een overcapaciteit van 340 miljoen ton per jaar. Dat is twee keer de totale Europese productie.

De staalindustrie in China stort nu in, maar herstel van prijzen komt mogelijk te laat. Tata Steel leed afgelopen kwartaal een verlies van omgerekend 280 miljoen euro, tegen een winst van ruim 20 miljoen euro een jaar eerder. Tata produceerde meer staal, maar de omzet zakte met eenzesde tot 3,7 miljard euro.

Ook andere staalproducenten lijden onder de lage prijzen. ArcelorMittal, de grootste staalproducent ter wereld, heeft in 2015 een verlies geleden van bijna 8 miljard dollar (9 miljard euro). Dat is meer dan vier maal zo groot als het verlies in 2014.

Tata Steel heeft 80.000 werknemers wereldwijd en een omzet van omgerekend bijna 20 miljard euro. Het heeft afgelopen vijf jaar al 2,5 miljard euro moeten afschrijven op de Britse tak, schrijft het concern. En nu is het er klaar mee.