Hans Nijenhuis nieuwe hoofdredacteur dagblad AD

NRC-redacteur Hans Nijenhuis gaat leiding geven aan het AD. „De enige krant die alle lagen van de bevolking bereikt.”

Nijenhuis zegt dat hij niet veel hoeft te veranderen bij zijn nieuwe werkgever. Foto Merlijn Doomernik

NRC-redacteur Hans Nijenhuis wordt vanaf 1 mei de nieuwe hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad (AD). Nijenhuis volgt bij het AD Christiaan Ruesink op, die in februari bekend maakte te vertrekken naar tijdschrift Voetbal International.

Het AD is een landelijk dagblad, na de Telegraaf de grootste van Nederland, met zeven regionale edities. Bovendien deelt de redactie kopij met de regionale kranten van uitgeverij Wegener (Tubantia, de Stentor, de Gelderlander, de PZC, Brabants Dagblad, BN de Stem, Eindhovens Dagblad), die vorig jaar door de Persgroep werden gekocht.

In 2010 verkocht het AD nog 400.000 kranten per dag, nu zijn dat 340.000. De Telegraaf, de grootste concurrent, daalde in die periode van bijna 600.000 naar 400.000. Met de website erbij claimt het AD een bereik van 5,4 miljoen lezers. Het AD heeft een redactie van 900 journalisten, de regionale kranten meegerekend, en is daarmee met afstand de grootste krantenredactie van Nederland.

Nijenhuis’ voorganger Ruesink – hoofdredacteur sinds 2010 – zette een aantal veranderingen in bij de krant. Hij nam veel jonge mensen aan, zette veel vrouwen op leidinggevende posities en verhuisde zijn krant naar het centrum van Rotterdam. Volgens Ruesink was het AD lang een „vlees-noch-vis-krant”, zei hij in februari in een gesprek met NRC. De focus van het AD verschoof onder Ruesinks bewind naar een krant voor jonge ouders.

Nijenhuis zegt in een reactie dat hij niet veel hoeft te veranderen bij zijn nieuwe werkgever. „Het AD is een prima krant met een prima website.” Over bezuinigingen heeft niemand het gehad, zegt hij. „Bovenaan mijn lijstje staat: hoe halen we het beste uit de samenwerking met de regionale titels van de Persgroep? En hoe krijgen we onze journalistiek via AD.nl in de timeline van de millennials? Hoe zorg je ervoor dat gebruikers op sociale media de AD-artikelen gaan delen?”

„Het AD is de enige krant die alle lagen van de bevolking bereikt, en via de regionale titels ook overal in Nederland”, zegt Nijenhuis. „Dus niet alleen de hoogopgeleide Nederlander, of de ontevreden Nederlander, maar de gewone Nederlander. Dat is best wel uniek, in een tijd waarin iedereen zich terugtrekt in Whatsappgroepen met gelijkgestemden.” Volgens hem is de typische AD-lezer iemand voor wie het glas altijd halfvol is. „Dat is de tegenstelling met De Telegraaf – daar is het glas altijd halfleeg. Als je De Telegraaf leest denk je: gaat het zo slecht met Nederland? De AD-lezer is optimistisch gestemd.”

Hans Nijenhuis was voor NRC onder meer correspondent in Moskou en chef van de buitenlandredactie. Tien jaar geleden zette hij de nieuwe ochtendkrant nrc.next op. Na een kort avontuur als onderdirecteur bij literaire uitgeverij De Bezige Bij (2009-2010), keerde hij terug bij NRC als uitgever-directeur. Hierna werd hij adjunct-hoofdredacteur, hij leidde wederom nrc.next, en sinds vorig jaar de opinieredactie. Wie Nijenhuis gaat opvolgen als opiniechef bij NRC is nog niet bekend.