Alles wat we nu al weten over de nieuwe Tesla

Vannacht heeft Tesla Model 3 gepresenteerd, een auto die voor veel mensen opeens wél te betalen is.

Model 3 Tesla

Heb jij altijd al in een Tesla willen rijden, maar vond je hem te duur? Vannacht presenteerde Tesla met Model 3 een auto die een stuk goedkoper is dan haar voorgangers en voor een hoop mensen opeens wel te betalen is. Het nieuwe elektrische voertuig komt eind 2017 eerst in de Verenigde Staten (VS) op de markt en gaat daar, nog zonder subsidies, 35 duizend dollar kosten. Dat is de helft van de prijs van de vorige Tesla Model S (tussen de 70-75 duizend dollar) en een stuk lager dan de auto’s waar de Tesla mee gaat concurreren, zoals de Audi A4 en de BMW 3-serie - beide populair onder leasers.

Elon Musk, de topman van Tesla, zei eerder dat Model 3 de nieuwe “topprioriteit” van het bedrijf wordt. Hij hoopt dat de Tesla met de lagere prijs nu ook het grote publiek bereikt. Wat we tot nu toe weten over het nieuwe model is dat hij naast goedkoper ook 20 procent kleiner is. De inrichting zal door de lagere prijs van de basisuitvoering ook minder luxe zijn dan die van Model S. De auto kan met een basisaccu zonder op te laden naar verwachting een afstand van rond de 320 kilometer rijden.

Lees ook wat onze autorecensent Bas van Putten vindt van de nieuwe Tesla: Zonder laadangst het land door

Op dit moment is er bijzonder weinig bekend, maar de afgelopen weken werd er genoeg over het nieuwe model gespeculeerd. Vier speculaties op een rijtje:

1. Is Model 3 een kleine Model S?

Tesla publiceerde een foto van Model S, X en 3. Op de foto is het nieuwe model zwart gemaakt, maar de contouren van de auto lijken wel erg op die van Model S. Zegt deze foto iets over het echte ontwerp en lijk het ontwerp ook echt op de Model S? Ook is het nog onduidelijk welke vorm de voorkant van de auto zal krijgen. Persbureau Bloomberg verwacht dat het de ovaalvormige voorkant van Model S zal worden, of de lipvormige voorkant van Model X.

Tesla

Model 3. Tesla

En wat zou er van de luxe inrichting van Model S overblijven in de goedkopere Model 3? Blijven de rembekrachtiging en het 17-inch beeldscherm?

2. Winstgevend?

De toekomst van Tesla hangt bijna letterlijk van Model 3 af. Investeerders zullen bij een tegenvallende Model 3 waarschijnlijk stoppen met het investeren in Tesla. Dit zou voor Tesla het einde betekenen, want het bedrijf maakt geen winst en is compleet afhankelijk van investeringen. Door op grotere schaal te produceren kan de autobouwer de hoge investeringen in de technologie langzaam gaan terugverdienen. In 2020 wil Tesla haar productie flink opschroeven door jaarlijks 500.000 auto’s te maken; ter vergelijking, vorig jaar waren dat er nog 50.000.

3. Vol met nieuwe technologie?

Het basismodel van de Model 3 kan flink uitgebreid worden: klanten kunnen kiezen voor uitvoeringen met Autopilot (een zelfsturende auto), meer snelheid en een grotere accu. Tesla verkoopt haar auto’s via eigen dealers of direct vanuit de fabriek aan klanten.

De nieuwe Tesla is deze vanochtend vanaf het begin van de presentatie (5.30 Nederlandse tijd) online te bestellen, en sinds gisteren al in een van de acht Tesla winkels in Nederland. Bij het reserveren moet een aanbetaling van 1000 euro worden gedaan. Mensen die al een Model S of X bezitten krijgen bij het reserveren voorrang op mensen die nog geen klant zijn. In 2018 worden de eerste Model 3’s  in Nederland geleverd.

4. Een ruime auto?

Omdat Tesla’s geen verbrandingsmotor hebben, is er vaak ook een kofferbak voor in de auto. Verder is er relatief meer beenruimte in Model 3 vergeleken met vergelijkbare auto’s van Audi en BMW waar de versnellingsbak ook nog ruimte inneemt.