Polisnummer: vergeten. Getuigen: niet ingevuld

Schadeformulier Het schadeformulier bij aanrijdingen is vaak onleesbaar. Verzekeraars hopen dat het verdwijnt. Maar zover is het nog niet.

Van de snelweg geraakt en dan ook nog netjes het schadeformulier invullen. Foto Kees van de Veen

De vragen één tot en met vier op het schadeformulier lukken meestal nog wel. Die gaan over datum, tijd, locatie en eventuele gewonden na een aanrijding. Maar dán.

Getuigen: niet ingevuld.

Kenteken: onleesbaar.

Polisnummer: vergeten.

Vaak genoeg komen verzekeraars fouten tegen op het Europees Schadeformulier en moeten ze alsnog bellen met de cliënt.

‘Broddelwerk’, zou de juf erover zeggen. Om over ‘teken de situatieschets’, vraag dertien, maar te zwijgen. Hang een aantal van die situatieschetsen van botsingen in een museum en het Stedelijk zou jaloers zijn, wil woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars maar zeggen. „Soms heeft iemand hokjes getekend waarvan niet duidelijk is of het een mens of een auto betreft.”

Toegegeven, hij heeft ook weleens zo’n schets onder ogen gehad die niet van een foto was te onderscheiden, compleet in 3D – was een professioneel tekenaar aangereden.

Schadeformulier in de ban

Het Verbond van Verzekeraars wil het papieren schadeformulier in de ban doen. Daarvoor is vorig jaar een app uitgebracht. Weinigen hebben het opgemerkt dus nu er een nieuwe versie is ontwikkeld, MobielschadeMelden 3.0, heeft het Verbond er een flinke campagne aan gekoppeld. De app moet het invullen van het schadeformulier na een aanrijding voor weggebruikers vergemakkelijken. Zo vult hij veel gegevens automatisch in en is het maken van een tekening niet meer nodig. Foto’s volstaan. In de nieuwe versie kunnen ook fietsers en voetgangers nu schade melden.

Na de acceptgiro en de blauwe envelop verdwijnt het schadeformulier in papieren vorm. „Op termíjn”, benadrukt woordvoerder Buis. Want de app was nauwelijks gelanceerd of er hingen bij het Verbond alweer ouderen aan de lijn. Zelf sprak Buis er vandaag al vier. Hun zorg: Ik heb geen smartphone, hoe moet dat dan? Zijn antwoord: het papier zal echt niet meteen verdwijnen. Buis: „Dat had ik ook getwitterd. Maar oké, heeft misschien niet iedereen gezien.”

‘Digitaal waar het kan, papier waar het moet’, is de leus. Het betekent dat de papieren versie pas verdwijnt als de „smartphone-penetratie” nog veel en veel hoger is, zegt Buis. En dan nóg, het is een Europees Schadeformulier, gestandaardiseerd, dus zullen ook andere landen moeten meegaan in de trend. „Anders heb je een probleem als je een auto met buitenlands kenteken ramt.” De app is ook bij een aanrijding met drie of meer auto’s nog niet geschikt.

Dit moet je allemaal invullen na een ongeluk:

Of de app snel succesvol zal zijn, denkt Ilse Diks, directeur van Diks verzekeringen. Vlak na een ongeluk zien mensen in die twee velletjes papier vaak nog hun enige houvast. Dat ene formulier zullen beide partijen moeten ondertekenen, een emotioneel moment. „Het schadeformulier loslaten vinden mensen moeilijk.”

Maar ook Diks omarmt de digitalisering. Ook zij ziet dat schadeformulieren slecht worden ingevuld. Vragen over snelheid en alcoholgebruik zien mensen ‘over het hoofd’, handtekeningen ontbreken.

Soms omdat mensen door de tegenpartij worden geïntimideerd, zegt Diks. „Vooral taxichauffeurs kunnen na een aanrijding dreigend overkomen. Die zijn gehaast, willen het volgende ritje.”