Gods plaatsvervanger op aarde

Hoe claustrofobisch is de wereld van de hoofdpersonen uit Free in Deed! Donker en armoedig is de sociale huurwoning waar Melva en haar autistische zoon Benny wonen. In de wereld van zelfbenoemde gebedsgenezer Abe is zo mogelijk nog minder te zien: zijn hele leven speelt zich in kunstlicht en onder straatlantaarns af. Toch is het licht waarnaar zij zoeken van de grootste soort: beiden vinden ze troost in een haveloze ‘storefront church’, een van die typisch Amerikaanse kerkjes in een oud winkelpand.

Wat voor demonen Abe precies teisteren is onduidelijk. Hij is een man die geplaagd lijkt door de gedachte dat hij een van Gods plaatsvervangers op aarde is. Benny wordt zijn proefkonijn: als hij hem kan genezen, zal de liefde van God bewezen zijn.

Regisseur Jake Mahaffy is in indiekringen bekend door zijn zelfgefinancierde, lo-fi-films. Free in Deed zou zo een deels clandestien geschoten documentaire kunnen zijn, als de geraffineerde diversiteit in verschillende soorten beklemmende shots en de simpele vraag waarom een camera zo dicht op een fatale gebedsgenezing zou kunnen komen te staan, niet anders zouden bewijzen. Het is een schrijnende en hartbrekende film over een wereld waarin religie voor mensen een laatste redmiddel is.

Sowieso zie je de Afro-Amerikaanse onderklasse die Mahaffy portretteert niet zo vaak in films. Wie de jonge Jacob Tremblay al verbluffend vond in Room, zal weggeblazen worden door RaJay Chandler die met de rol van Benny zijn debuut maakt. Net zo pijnlijk als het is om de lotgevallen van Benny tot je door te laten dringen, is de gedachte dat om ons deze wereld te laten voelen, iemand een kind heeft moeten uitleggen hoe hij deze rol moest spelen. Dat we toch eerst deze wereld afgebeeld moeten zien, om ons te realiseren hoe schrijnend zij is. Film als fileermes.

    • Dana Linssen