We dronken in 2015 meer bier dan het jaar ervoor

Bier Nederlanders dronken in 2015 meer bier dan het jaar ervoor.

Vooral alcoholvrij bier, radler en speciaalbier doen het goed.

Foto ANP / Koen van Weel

Nederlandse bierbrouwers hebben afgelopen jaar vooral goede zaken gedaan met alcoholvrije en met limonade aangelengde biertjes. De verkoop daarvan zat stevig in de lift. De vraag naar bier was in Nederland vorig jaar net iets groter dan in 2014, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers.

In totaal werd vorig jaar in Nederland ruim 11,5 miljoen hectoliter bier gedronken. Dat was 1,8 procent meer dan in 2014. Het overgrote deel daarvan, bijna 10 miljoen hectoliter, was pilsener. Die categorie groeide wel het minst van allemaal: slechts 0,2 procent.

Er werd bijna 27 procent meer alcoholvrij bier genuttigd. De consumptie van mixbieren, zoals radler, nam met 13 procent toe. Ook speciaalbieren waren meer in trek. De verkoop daarvan steeg met ruim 8 procent.

Niet alleen in de huiselijke kring werd meer alcoholvrij of -arm bier gedronken, maar juist ook in de horeca. Cafés en restaurants schonken 44 procent meer alcoholvrij bier en 35 procent meer radler.

Nederlanders geven nog altijd duidelijk de voorkeur aan bier van eigen bodem. Van al het verkochte bier werd 86 procent in Nederland gebrouwen. Wel nam de verkoop van geïmporteerd bier vorig jaar sterker toe dan de totale bierconsumptie, namelijk met 6 procent tot 1,7 miljoen hectoliter. Andersom nam de export van Nederlands bier met 1,2 procent toe tot 14,1 miljoen hectoliter. Nederland is na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld.

Nederlandse Brouwers behartigt de belangen van tien Nederlandse brouwerijen, die samen goed zijn voor 95 procent van de bierproductie in Nederland. Daaronder zijn grote spelers als Heineken, InBev Nederland en Grolsch. Volgens de organisatie telt ons land in totaal meer dan driehonderd brouwerijen. Dat is tweeënhalf keer meer dan in 2012. (ANP)