Snapchat breidt uit met audioberichten en belfunctie

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Na de nieuwste grote update van Snapchat kunnen gebruikers voortaan bellen, audioberichten naar elkaar sturen en meer dan tweehonderd verschillende stickers versturen. Het uiterlijk van de chatfunctie is ook gebruiksvriendelijker geworden en het versturen van video’s en foto’s gaat nu sneller.

Verder kan je binnen de vernieuwde chatfunctie nu ook foto’s versturen terwijl je aan het videobellen bent. Dat extraatje zou er volgens The Verge voor kunnen zorgen dat Snapchat verkozen wordt boven andere video-beldiensten zoals FaceTime, Hangouts, Facebook Messenger of Skype.

Snapchat is nu vooral populair bij jongeren, maar hoopt met deze uitgebreide update een breder publiek te trekken. Snapchat heeft nu naar eigen zeggen zo’n honderd miljoen gebruikers per dag, tegen WhatsApp en Facebook respectievelijk negenhonderd- en achthonderd miljoen op maandbasis.

Nog altijd kunnen foto’s en video’s maximaal 10 seconden bekeken worden. De update is zowel voor Android als iOS beschikbaar.

Volkswagen wacht miljardenboete voor ‘groene’ advertenties

De Amerikaanse consumentenwaakhond Federal Trade Commission (FTC) is een rechtszaak tegen Volkswagen begonnen vanwege jarenlange misleidende advertenties. The Financial Times meldt dat de boetes die voortvloeien uit die rechtszaak op kunnen lopen tot 15 miljard dollar.

De FTC beschuldigt Volkswagen er van jarenlang ten onrechte te hebben geclaimd schone diesels te verkopen, terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen in werkelijkheid veel hoger was dan wettelijk is toegestaan.

De FTC gaat voor volledige compensatie van het aankoopbedrag van alle 550.000 diesels die sinds 2008 zijn verkocht, zegt woordvoerder Edith Ramirez:

“We’re going to want to make sure that however VW is able to address this — whether it’s through some kind of a buyback programme or through essential repairs to the affected vehicles — we want to make sure that consumers in fact get full compensation. That could extend beyond any buyback or repair.”

Voordat deze rechtszaak bekend werd verwachtten analisten al dat het schandaal rond de sjoemelsoftware Volkswagen in totaal zo’n 39 miljard dollar zou gaan kosten. Het autoconcern wordt dan ook niet alleen door de FTC achtervolgd, maar ook door de Amerikaanse Justitie, de Franse regering en Duitse aanklagers.

Amerikanen zijn steeds gekker op Fanta

Het onder Coca Cola vallende frisdrankmerk Fanta wordt steeds populairder bij Amerikanen. In het afgelopen jaar groeide de omzet van Fanta volgens Quartz met 8,3 procent, terwijl de totale verkopen van frisdrank juist omlaag ging, meldt Quartz op basis van cijfers van Beverage Digest.

Opvallend is ook dat de light-frisdranken Diet Coke, Diet Pepsi en Diet Mt. Dew in 2015 flink in populariteit zijn gedaald. Behalve Fanta kende alleen Sprite een duidelijke groei.

    • Arjan Meesterburrie