Verslagenheid na fatale val renner

Wielrennen Antoine Demoitié overleed na een val in Gent-Wevelgem. De discussie over veiligheid in de koers laait weer op na de dood van de Belgische renner.

Demoité tijdens de E3-prijs afgelopen vrijdag. Foto: Dirk Waem/Belga/AFP

Direct betrokkenen spreken van „een noodlottig ongeluk”, de internationale vakbond voor profwielrenners eist een grondig onderzoek naar onveilige situaties in de wedstrijd. De kwetsbaarheid van de wielrenner staat opnieuw in het middelpunt van de aandacht, na het dodelijke ongeval van Antoine Demoitié afgelopen zondag in de semiklassieker Gent-Wevelgem. De 25-jarige renner van de Belgische ploeg Wanty-Groupe Gobert kwam na 150 kilometer bij het plaatsje Sainte-Marie-Cappel ten val en werd vervolgens aangereden door een motor van de Belgische wielerbond. Maandag maakte zijn ploeg bekend dat Demoitié aan zijn verwondingen was overleden.

De internationale wielerwereld reageert verslagen op het zoveelste ongeluk in korte tijd, het eerste met dodelijke afloop sinds de Nederlandse mountainbiker Annefleur Kalvenhaar in 2014 tijdens een cross in het Franse Mérible. In de aanloop naar de honderdste editie van de Ronde van Vlaanderen, komende zondag, is van een feeststemming geen sprake meer.

Ingetogen sfeer

Alle wedstrijden in de tiendaagse aanloop naar de ‘Vlaamse hoogmis’ staan al in de schaduw van de aanslagen in Brussel, die leidden tot extra veiligheidsmaatregelen en een ingetogen sfeer. Afgelopen zaterdag raakte de 22-jarige Belg Daan Myngheer in coma na een hartstilstand in de Franse rittenkoers Critérium International. En nu het ongeluk van Demoitié. „Ik ben diep bedroefd”, twitterde de Nederlandse wielrenner Bauke Mollema. „Het doet je beseffen hoe kwetsbaar wij zijn.”

Twitter avatar BaukeMollema Bauke Mollema Horrible news. Deeply saddened. Makes you realise how vulnerable we are. All the strength to his family and friends. https://t.co/oMkpR892ck

Ondanks de risicovolle parcoursen – met smalle weggetjes, kasseien en hellingen – viel nooit eerder een dode tijdens de settimana santa, de heilige Vlaamse wielerweek voorafgaand aan de Ronde van Vlaanderen. De Belg Wouter Weylandt is de laatste profrenner die tijdens een wedstrijd overleed, na een val in de derde rit van de Giro d’Italia in 2011. Andere slachtoffers in de koers zijn onder meer de Belg Jean-Pierre Monseré (Retie 1971), de Italiaan Fabio Casartelli (Tour de France 1995) en de Kazach Andrej Kivilev (Parijs-Nice 2003). Na het overlijden van de laatste stelde de internationale wielerunie UCI een helmplicht in.

Ook doden tijdens trainingen

Ook tijdens trainingen op de openbare weg komen wielrenners om. De Spaanjaard Ricardo Otxoa verongelukt in 2001 na een botsing, zijn tweelingbroer Javier raakt zwaar gewond. In 2014 verongelukt de Belg Kristof Goddaert na een aanrijding met een bus. Begin dit jaar werd de wielerwereld opgeschrikt door een zware crash van zeven renners van de Duits-Nederlandse ploeg Giant-Alpecin, die tijdens een training in het Spaanse Calpe frontaal werden aangereden door een onoplettende automobilist. Een aantal renners raakte ernstig gewond en is nog altijd niet hersteld.

Lees over het ongeluk van Giant-Alpecin: ‘Dit is een zware klap voor de ploeg’

Eind februari kwam de Belgische renner Stig Broeckx door een manoeuvre van een motard ten val in Kuurne-Brussel-Kuurne. Zijn ploeg Lotto-Soudal deed aangifte, de zaak loopt nog. De Zwitser Danilo Wyss werd van de fiets gereden in La Drôme Classic. Vorig jaar kwamen motards in opspraak na aanrijdingen met Greg Van Avermaet (Clásica San Sebastián) en de ploeggenoten Peter Sagan en Sérgio Paulinho in de Vuelta. Ook volgauto’s veroorzaken in de wedstrijden soms ongelukken, zoals met Johnny Hoogerland in de Tour van 2011.

Zoals na elk ongeluk laait ook nu de discussie op over het aantal volgmotoren in de wedstrijd en hun manier van rijden. Direct betrokkenen stellen dat de bij het ongeluk betrokken motard van de Belgische wielerbond – „met meer dan twintig jaar ervaring” – geen blaam trof. „Het was een noodlottig ongeval”, zei José Been, woordvoerster van de ploeg van Demoitié op de Belgische zender Radio 1. Toch dringen toprenners als Alberto Contador en ook de internationale rennersvakbond CPA aan op maatregelen tegen de motards. „Er is nu behoefte aan controle op de motoren in de koersen”, aldus Contador.