Dit schrijven andere media vandaag

Zelfrijdende auto’s kunnen nog lang niet de weg op, Zaventem kan bijna weer open, en de haven van Rotterdam is goedkoper dan die van Hamburg.

AFP PHOTO / Jim WATSON

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

‘Robotauto’s kunnen nog lang niet de weg op’

Leuk, die zelfrijdende auto’s, maar ze kunnen nog niet de weg op. RTL Z citeert robotica-wetenschapper Missy Cummings die in een interview bij AutoNews zei dat zulke auto’s ‘absoluut nog ongeschikt zijn in het openbaar’.

Naast Google werken ook General Motors en Delphi aan een zelfrijdende auto. De testresultaten zijn grotendeels positief, schrijft RTL Z. Volgens Cummings is de technologie nog lang niet klaar. Er moeten volgens haar nog altijd mensen in de auto zitten om indien nodig het stuur over te nemen.

Context is belangrijk. Als een verkeersagent signalen maakt, moet de auto die kunnen interpreteren en uitvoeren. Als dat niet zo is, stopt de auto totdat een mens het overneemt.

Zaventem bijna weer open

Vliegveld Zaventem is bijna klaar om weer passagiers te ontvangen. Dat zegt CEO Arnaud Feist in De Tijd. Volgens hem kan de ‘voorlopige opstelling’ 800 tot 1.000 mensen aan. Dinsdagavond moet duidelijk zijn of het vliegveld inderdaad weer open kan.

Feist zegt in de krant niet voorbereid te zijn geweest op terreuraanslagen.

We zijn op veel voorbereid, inclusief een vliegtuigcrash, maar niet op dit soort gewelddaden.

Het vliegveld is wél verzekerd tegen terreurdaden, dus de schade aan het gebouw zal vergoed worden. Prioriteit is volgens Feist het heropenen van het vliegveld. De vertrekhal is volledig buiten gebruik, maar een tijdelijke incheckzone moet een oplossing bieden.

Rotterdamse haven goedkoper dan die van Hamburg

De Rotterdamse route naar Zuid-Duitsland is goedkoper dan de route via Hamburg, kopt het Financieele Dagblad. Een analyse van het Britse onderzoeksbureau Drewry toont aan dat er wel meer treinen tussen Hamburg en het zuiden van Duitsland rijden.

Die flexibiliteit is fijn, maar de lage tarieven die Rotterdam voor ad hoc vervoer rekent, zijn dat ook. Analist Stijn Rubens van Drewry denkt dat Rotterdam die tarieven expres zo laag houdt om marktaandeel af te snoepen van Hamburg:

Misschien heeft Rotterdam meer honger.

Rotterdam wil zich volgens het FD meer gaan richten op Zuid-Duitsland, dat het economisch goed doet. De groei is daar hoger dan in Noordrijn-Westfalen, de deelstaat waarop Rotterdam zich traditioneel richt.