Anbang verhoogt het bod op hotelketen Starwood

Anbang verhoogt het bod op de Starwood hotelketen, de opening van Disneyland Shanghai is binnen vijf minuten uitverkocht, en Yahoo stelt kopers een deadline.

AP Photo/Kin Cheung)

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Verzekeraar Anbang heeft het bod op Starwood Hotels & Resorts verhoogd naar bijna 14 miljard dollar. Starwood liet de media weten dat het een hoger bod heeft ontvangen. Starwood is onderwerp van een stevige overname-oorlog tussen Marriott en Anbang. Marriot bood al 13,2 miljard dollar (11,8 miljard euro).

Marriott wil volgens de Nikkei Asian Review de grootste hotelketen ter wereld worden met 5.700 hotels. Anbang is nog bezig een hotelimperium op poten te zetten. Het Chinese bedrijf heeft zijn pijlen nu gericht op de Verenigde Staten. Afgelopen jaar vulde Anbang het portfolio aan met het Waldorf Astoria voor 1,95 miljard dollar (1,7 miljard euro).

Kaartjes voor opening Disneyland Shanghai uitverkocht

Het duurde maar vijf minuten. Toen waren alle kaartjes voor de opening van Disneyland Shanghai, op 16 juni, uitverkocht. Volgens de South China Morning Post waren de kaartjes vooral populair bij woekeraars, die ze voor acht keer de normale prijs doorverkopen.

Het park is drie keer groter dan de versie in Hongkong. De belofte is dat er naast de traditionele Disney-figuren, veel oosterse elementen te zien zijn. Een kaartje voor een ‘piekdag’, zoals de dag van opening, kost 499 yuan (68 euro), een gewoon kaartje kost 370 yuan (50 euro).

De verwachting is dat de omzet van het park tussen de 24 miljard yuan (3,30 miljard euro) en 40 miljard yuan (5,49 miljard euro) zal zijn. Volgens Yao Kunyi van de University of International Business and Economics heeft de marketingcampagne zijn werk gedaan.

Mensen zijn ook geïnteresseerd omdat het in Shanghai is, en daarom gemakkelijker te bereizen dan het park in Hongkong.

Dat gaat mogelijk wel ten kosten van het toerisme naar Hongkong. Meer dan 20 procent van de Chinese toeristen daar, bezoekt óók Disneyland Hongkong.

Yahoo stelt deadline voor kopers

Wie geïnteresseerd is in de online activiteiten en de Aziatische onderdelen van Yahoo, kan zich voor 11 april melden. Dat meldt Reuters op basis van een bericht van Wall Street Journal.

Yahoo vraagt potentiële bieders om gegevens over financiering, garanties en voorwaarden, liet het bedrijf al in een brief weten. Volgens WSJ betekent de deadline dat de verkoop in juni of juli rond moet zijn.

Wat te koop staat is Yahoo’s core business. Eerder werd het plan om de aandelen in de Chinese online winkelgigant Alibaba te verkopen, in de ijskast gezet. Daarna besloot het bedrijf tot een grotere verkoop.

Onder de mogelijke geïnteresseerden zijn volgens Reuters Verizon Communications en uitgever TIME. Maar verwacht wordt dat private equity bedrijven ook een bod uit zullen brengen.