Kijken in VR: de belofte van virtual reality

Waar je maar wilt, kun je zijn. Op het podium naast Paul McCartney, midden op Times Square in New York, kilometers diep onder water of bovenop de Westerkerk. Het enige wat je daarvoor nodig hebt: een speciale bril, een koptelefoon en een computer. Dat is de belofte van virtual reality (VR).

Wat maakt dat het nu ineens zo hard gaat met de techniek? Welke toepassingen zijn ervoor te bedenken? En is het als consument een beetje te betalen? Techredacteur Marc Hijink spreekt erover met Avinash Changa van het Amsterdamse WeMakeVR.

Bekijk je deze 360-gradenvideo op een desktop, gebruik dan de muis om rond te kijken. Bekijk je deze pagina met je smartphone, klik dan hier en beweeg je telefoon. Heb je een VR-bril, zet dan de cardboard-modus aan.

Lees verder:

Deze maand komen twee belangrijke virtual reality-brillen voor consumenten uit: de Oculus Rift en de HTC Vive. Dit betekent dat VR na tientallen jaren experimenteren een toepassing kan worden voor de massa. Wij vragen ons af: waarom willen we ons zo graag onderdompelen in een andere wereld?

Er zijn volop experimenten met virtual reality. Bij vliegangst bijvoorbeeld, of in de collegezaal. Vijf toepassingen.

Zelf aan de bril? We zetten twaalf apparaten op een rij.

VR biedt kansen voor de journalistiek, zeggen kenners. Je kunt de kijkers onderdompelen in nieuwsonderwerpen.

Albert Heijn legt twee spotgoedkope VR-brillen in de schappen. Is dit de definitieve doorbraak van virtual reality in Nederland?