Top van Wehkamp stapt ‘vrijwillig’ op

Wehkamp ontkent dat topman is ontslagen, maar zegt wel dat er een „verschil van inzicht” is met de nieuwe eigenaar Apax.

Wehkamp-eigenaar RFS is na Ahold het grootste webwinkelbedrijf van Nederland. Foto Lars van den Brink

Gert van de Weerdhof, de topman van onlinewarenhuis Wehkamp, stapt op. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd na berichtgeving in De Telegraaf van vrijdag.

De woordvoerder ontkent dat Van de Weerdhof is ontslagen. „Hij vertrekt uit eigen beweging. Wel vanwege een verschil van inzicht met de nieuwe eigenaar Apax over de strategie.” Hoe dat verschil van inzicht luidt, wil Wehkamp niet zeggen.

Financieel directeur Ed Visser vertrekt ook, per 1 april, uit eigen beweging, aldus de woordvoerder. „Maar dat heeft niks te maken met het vertrek van de bestuursvoorzitter of met een verschil van inzicht.” Visser zou opstappen vanwege „persoonlijke omstandigheden”.

De Brit Jonny Crowe neemt voorlopig de taken van Van de Weerdhof over. De Zuid-Afrikaan Blake Booysen volgt Visser op.

Wehkamp werd in augustus vorig jaar overgenomen door de Britse investeringsmaatschappij Apax Partners. Daarvoor waren de aandelen in handen van RFS Holland Holding, dat ook eigenaar was van de bedrijven Create2Fit, Lacent en Fonq.

Apax betaalde zo’n 450 miljoen euro voor RFS Holding. Voormalig KPN-topman Ad Scheepbouwer hield een belang van 40 procent in het bedrijf.

Apax staat bekend om zijn harde aanpak. Het kocht PCM Uitgevers, de toenmalige uitgever van onder meer NRC en de Volkskrant, in 2004 en stak het bedrijf zo diep in de schulden, dat het hier in 2007 bijna onder bezweek.

In 2014 daalde de omzet van RFS van 501,5 miljoen euro naar 498 miljoen. Het operationeel resultaat daalde met bijna eenderde tot 29 miljoen. Wehkamp ondervindt veel concurrentie op de webwinkelmarkt, zoals de Duitse schoenen- en modeverkoper Zalando.

RFS is wel nog altijd het op één na grootste webwinkelbedrijf van Nederland, na Ahold, dat Ah.nl en Bol.com bezit.

Dat Apax webwarenhuis Fonq wil verkopen, zoals De Telegraaf vrijdag ook meldde, wordt door de woordvoerder bevestigd noch ontkend.