Winst en omzet van HAK is gegroeid

HAK heeft afgelopen jaar goed gedraaid. De producent van ingeblikte groenten zag de omzet met 4 procent toenemen tot 77,5 miljoen euro. Er werden ook 4 procent meer potjes en blikjes verkocht. De winst nam met ruim een kwart toe tot 10 miljoen euro, meldde het bedrijf vrijdag.

HAK dankt de omzetgroei naar eigen zeggen aan een succesvolle reclamecampagne voor zijn verpakte peulvruchten met topkok Herman den Blijker. Daarnaast zorgde de introductie van de nieuwe stazakverpakking voor extra verkopen, aldus het bedrijf.

Directeur Timo Hoogeboom sprak van een uitstekend jaar. „We zitten volledig op de koers die we in 2012 hebben uitgezet”, zei hij. Zowel in de Benelux als in Duitsland groeide het marktaandeel van HAK, volgens Hoogeboom in een niet eerder vertoond tempo.

De goede resultaten stelden HAK in staat te blijven investeren in het merk, de productiefaciliteiten en het distributienetwerk in het buitenland. Ook wist het bedrijf de bankschuld met meer dan een derde terug te dringen tot ruim 12 miljoen euro.

HAK heeft de mogelijkheden bestudeerd om een partner te zoeken om verdere groei over de landsgrenzen mogelijk te maken. Uiteindelijk is evenwel besloten de exportactiviteiten zelfstandig te gaan uitbouwen. „We hebben hier de volledige steun van onze aandeelhouder NPM Capital”, zei Hoogeboom. NPM is onderdeel van het Nederlandse familiebedrijf SHV. (ANP)