Conflict over contract voor metro en tram in Rotterdam opgelost

Vervoersbedrijf RET dreigde de vergunning voor metro en tram kwijt te raken. Op de valreep is toch nog een akkoord bereikt.

Vervoersbedrijf RET kan de komende tien jaar het metro- en tramvervoer in Rotterdam blijven verzorgen. Na moeizame onderhandelingen zijn RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag tot een overeenkomst gekomen.

Dat hebben beide partijen vrijdag bekend gemaakt. De officiële gunning van het contract met een waarde van drie miljard euro vindt pas over een paar maanden plaats, nadat RET op 4 mei haar bieding heeft ingediend. In de praktijk is RET nu echter zeker van het contract.

Het was niet vanzelfsprekend dat de Rotterdamse stadsvervoerder en de Metropoolregio, die de railconcessie 2017-2026 verleent, het eens zouden worden. De bieding van RET zou eigenlijk volgende week worden ingediend, maar moest door het conflict worden uitgesteld.

Twee weken geleden sloeg de voorzitter van de Ondernemingsraad van RET alarm in het Algemeen Dagblad. De onderhandelingen dreigden te mislukken. In dat geval zou RET metro en tram kwijtraken. De concessie, nu onderhands gegund aan RET, zou openbaar worden aanbesteed en een ander vervoersbedrijf zou kunnen winnen.

Volgens de OR-voorzitter stelde de Metropoolregio, een bestuursorgaan van 23 gemeenten in de regio’s Rotterdam en Den Haag, onhaalbare eisen aan RET. Het is niet duidelijk of die eisen vooral financieel of inhoudelijk van aard waren. Ook al wordt de concessie gegund, de concessieverlener kan wel eisen stellen aan de uitvoerder.

Een opmerkelijke rol is weggelegd voor de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66). Als voorzitter van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio leidde hij de onderhandelingen met RET. Als wethouder Mobiliteit is hij verantwoordelijk voor RET, een bedrijf dat volledig eigendom is van de gemeente Rotterdam. Raadsleden van PvdA en SP zijn kritisch over Langenbergs dubbelrol. Langenberg „zet zich in voor de belangen van de Rotterdammer”, zo verklaarde zijn woordvoerder klip en klaar tegenover het AD.

Reizigers zijn tevreden over de RET, bleek uit de deze week gepubliceerde OV-barometer, een jaarlijks onderzoek onder ov-reizigers. Met een gemiddelde waardering van 7,6 scoorde RET opnieuw de hoogste waardering van de vier grote steden. De Rotterdamse tram is met een 7,8 het hoogst gewaardeerde stadsvervoer van heel Nederland.