Ondanks slechte beurs vliegen Chinezen wereld rond

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.
215 miljard dollar. Dat duizelingwekkende bedrag gaven Chinezen gezamenlijk uit aan buitenlandse reizen in 2015, schrijft China Daily. Een stijging van liefst 53 procent ten opzichte van een jaar eerder. En dat is opmerkelijk, want de Chinese economie liep in die tijd juist minder goed.

Interessant aan de cijfers, op basis van onderzoek van de World Travel and Tourism Council, is dat Chinezen meer op pad gingen naar verre bestemmingen als Europa en Oceanië terwijl ze populaire bestemmingen als Taiwan, Hong Kong en Macau links lieten liggen.

Terwijl vakanties in de eigen regio aan populariteit verloren, was er een land dat juist wél wist te profiteren van een toename aan Chinese toeristen: Japan. De spanningen tussen Peking en Tokio lopen op, toch worden Chinese toeristen gelokt met eenvoudiger visum-procedures en vooral een goedkope yen.

Geld moet rollen, dus wil Modi lagere spaarrente

Baal jij ook zo als je naar de lage spaarrente krijgt? Je bent niet alleen, want ook in India zijn kleine spaarders bezorgd. Hier kijkt de regering naar het verlagen van de rente op spaartegoeden van kleine middenklasse spaarders, schrijft de Economic Times.

Nu zijn de spaarrentes in India wel een stuk hoger dan in Europa. Je krijgt nog altijd ruim 8 procent over je tegoed, maar nu de centrale bank daar de rente stapsgewijs omlaag brengt zullen op een zeker moment ook de spaarrentes er aan moeten geloven, met een daling van een dik procentpunt.

Het is allemaal deel van premier Modi’s plan om de economie verder aan te wakkeren, maar nu kleine spaarders en pensionado’s bezorgd zijn over hun tegoeden kan de druk op de premier verder toenemen waardoor de soep mogelijk niet zo heet gegeten wordt.

Gelukkig imago legt Bhutan geen windeieren

Bhutan is het enige land op aarde waar Bruto Nationaal Geluk een graadmeter is voor succesvol beleid. En daar worden de Bhutanezen op meer dan een manier gelukkig van, schrijft de Nikkei Asian Review. Door dit beleid heeft Bhutan namelijk een ijzersterke internationale reputatie. 

‘Brand Bhutan’, het merk Bhutan, lanceerde de regering onlangs. Daarin speelt het Bruto Nationaal Geluk een hoofdrol, dit is immers het belangrijkste dat buitenlanders van het voorheen gesloten koninkrijk weten. Nu probeert de regering in hoofdstad Thimpu met een marketingcampagne die geluk in het land centraal stelt, de internationale handel wat op te voeren.

En dat is nodig, want ondanks al die vrolijke geluksmetingen kampt het land met hoge werkloosheid en laaggeletterdheid.

    • Wouter van Cleef