‘Ik durf nu te zingen’

De populaire Duitse elektronicacombinatie Moderat sluit met derde album III een trilogie af.

De wekker ging vanochtend om vier uur in Berlijn, zegt Sebastian Szary terwijl hij nog snel een peuk uitdrukt voor het Sheraton Hotel op Schiphol. Vandaag doen hij, Gernot Bronsert (samen vormden ze het duo Modeselektor) en zanger Sascha Ring (artiestennaam: Apparat) vier interviews op de luchthaven. Onderweg in de auto naar Brussel spreken ze het Spaanse Dj Mag, waarna ze nog tien interviews doen in de Belgische hoofdstad. Morgen volgt een vergelijkbare dag in Londen. De persmachine rond het derde Moderat-album III draait op volle toeren.

Sinds het verschijnen van hun eerste EP in 2003 zijn de leden van de technoboyband, met wortels in de DDR en de ‘noughties’ (nineties) ravescene van Berlijn, uitgegroeid tot internationale popsterren. Het concert in Paradiso van komende dinsdag was binnen twee minuten uitverkocht. In september is een tweede concert gepland in de veel grotere Heineken Music Hall.

Als drietal combineren ze de diepe bassen waarmee Modeselektor al vijfentwintig jaar festivals verplettert, met de ijle, gevoelige zang van Ring. III is de vervolmaking van het Moderat-geluid dat bass-liefhebbers, technoheads en bandjespubliek verenigt. Het is een popalbum, met echte liedjes waarin de zang leidend is. Toch denkt het drietal nog steeds erg in ‘geluiden’, zegt Ring. „In de wereld van elektronische muziek, waar wij vandaan komen, gaat het minder om arrangementen en harmonie. Dat is ook waarom er sprake is van een trilogie – dat ‘geluid’, is wat alle drie onze albums bindt.”

Knisperende beats

De eerste single, Reminder, klinkt ‘typisch Moderat’, met organische, knisperende beats, galmende synths en Rings lange uithalen. Het is emo-elektronica waar de trouwe fans al twee zomers reikhalzend naar hebben uitgekeken. Ze zouden een half jaar toeren na het verschijnen van II, totdat zanger Ring gewond raakte bij een motorongeluk en de tour in de zomer van 2013 abrupt moest worden afgebroken. Ze pakten het weer op in het voorjaar van 2014. Toen ontstond ook het idee voor een derde album, weet Szary nog goed. Ze kregen twee weken om na te denken of ze door wilden gaan met hun individuele projecten of als groep. Het werd het laatste. Ring: „Door het toeren zaten we in een bepaalde flow die we wilden gebruiken – ook in creatief opzicht.”

Zo werd III geboren. Samenwerken in de studio noemt Bronsert „een slagveld”, waarop drie mensen ideeën naar de tafel brengen die ze overeind proberen te houden. „Het is echt vechten.” Dat ging zo: Ring zong in de ene ruimte teksten en melodielijnen in, Szary en Bronsert werkten in de ruimte ernaast aan beats, bass en synths. Alle drie sloegen ze hun ideeën op in een gezamenlijk folder. In de tweede fase ging Modeselektor met de stem van Ring aan de slag of pakte Ring een synthlijn die Szary of Bronsert had geschreven. En soms hadden ze nog een beat liggen, zegt Bronsert. „We hebben een bibliotheek van dode nummers waarvan af en toe eentje wordt gereanimeerd.”

Het album is meer pop omdat Ring, die zijn carrière begon als producer en zelf nog de software schreef voor hun eerste optredens, vertrouwen heeft gekregen in zijn zang. „Ik had niet meer het idee dat ik een sukkel was die zichzelf belachelijk maakte. Want dat is wat er meestal gebeurt in de studio. Ik probeer verschillende dingen uit, denk ‘niemand zou dit moeten horen’, zij horen het toch en zeggen ‘nee het is wel goed’! In dat proces zijn we gegroeid.”

Gastzangers

Op het eerste Moderat-album zong Ring per toeval de vocalen voor twee nummers in, op het tweede album waren er nog gastzangers. Dit keer, vlak na de tournee, had Bronsert het podium in zijn achterhoofd. „We wilden meer liedjes, dat werkt goed live, dus is het logisch dat Sascha nu het voortouw nam.”

De poëtische teksten die hij schreef, gaan over eigentijdse thema’s als druk zijn in je hoofd (Running) en existentiële eenzaamheid (Eating Hooks). Op de voorkant staat een tekening van een jongen in vrouwenkleren. „Het heeft zeker met de tijdgeest te maken”, zegt Ring, „al zijn de nummers vooral persoonlijk.”

De periode na het motorongeluk was voor hem een fase waarin hij afstand nam van zijn rock-’n-rollleven. Hij was uitgeraved. Zo zingt hij in Eating Hooks: ‘I want to come out of the woods. They offer me shade. A face with no name. A game I can play. But I can’t be dead. Meditation, Medication are eating the hooks that tear me.’ Ring: „Het gaat veel over mezelf, maar ik probeerde het te vertalen naar een groter publiek.”

Szary en Bronsert zongen ook mee, op Ghostmother, geïnspireerd door de Michael Jackson-platen uit de jaren tachtig die Bronsert toen veel luisterde thuis. Bronsert: „Hij heeft altijd dat gospelgevoel, daar houd ik erg van.”

Het vorige album maakten ze in zes gure wintermaanden in Modeselektors studio in Mitte, hartje Berlijn, dit keer werkten ze langer, in periodes. „We hebben echt de tijd genomen om te kijken of een nummer in de Moderat-traditie past”, zegt Bronsert.

Om die reden is de liveshow ook gestript. „Bij de laatste show waren we technisch erg verbonden met de lichtshow en de visuals”, zegt Bronsert, „maar nu wilde ik echt spelen, vrij zijn, lol kunnen hebben. Zelfs al is Moderat het ‘zachtere werk’ vergeleken met Modeselektor – ik wil nog steeds een zaal kunnen verpletteren.”

III is het derde deel van ‘de trilogie’, betekent dat het einde van Moderat? „Nee”, zegt Ring, „maar de rode draad heeft in deze plaat wel zijn climax bereikt. Voor de volgende plaat moeten we gaan zitten en mandoline spelen of zoiets.”