Nieuwe Schijf van Vijf: eet minder vet vlees en worst. En twee keer zoveel groente

De Nederlandse man moet de helft van zijn biefstukken, varkenshaasjes en hamlappen laten staan. De gemiddelde vrouw moet eenderde minder van dat magere rode vlees eten. Vet vlees en alle worst en vleeswaren gaan helemaal op rantsoen.

Dit advies volgt uit de nieuwe Schijf van Vijf, dinsdag gepubliceerd door het Voedingscentrum. Nieuw is het advies om iedere dag een handje noten te eten – ongezouten. Opvallend is de aanbevolen hoeveelheid groente: dagelijks minstens 250 gram. Daarnaast nog 200 gram fruit. Voor de meeste mensen in Nederland betekent dat: meer dan tweemaal zoveel groente als ze gewend zijn.

De Schijf van Vijf heeft zijn wetenschappelijke basis in de Richtlijn Goede Voeding. Daarvan kwam vorig jaar november een nieuwe versie uit. De eerste schijf kwam in 1953 uit. Hij is een aantal keren aangepast. Melk, kaas en yoghurt verloren bijvoorbeeld hun eigen vak. In de nieuwste versie heeft de Schijf van Vijf in werkelijkheid acht vakken.

De 250 gram groente die de Schijf van Vijf nu aanraadt is meer dan de 200 gram die de Richtlijn Goede Voeding minimaal nodig vond. „Uit onze berekeningen blijkt dat je die 250 gram eigenlijk nodig hebt om aan je noodzakelijke hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen”, zegt Astrid Postma-Smits, deskundige van het Voedingscentrum. „Tegelijkertijd zit er weinig energie in.”

Ondanks die berg groente oogt de nieuwe schijf erg leeg. De discussie zal gaan over wat er níét op staat. Jam, hagelslag, ham, worst – veel broodbeleg is ‘buiten’ de schijf ondergebracht in een grote groep voedingsmiddelen waaruit we er drie tot vijf per dag uit zouden kunnen kiezen. Het te zoete, vette of zoute broodbeleg concurreert bijvoorbeeld met een koekje, een paar dropjes, een bolletje ijs en light frisdrank.