Mediocre maakt geen middelmatige games

Wat verwacht je met een naam als Mediocre? Precies. Maar toch is hun nieuwe game DIRAC zeer de moeite waard. Niet leuk is Disney's Magic Kingdom. Tenzij je je tanden kwijt wilt.

Deze game is allesbehalve middelmatig, hoe duidelijk de ironische naam van ontwikkelaar Mediocre ook het tegenovergestelde suggereert. DIRAC, vernoemd naar een van de pioniers van de kwantummechanica, wiskundige Paul Dirac, draait heel simpel om het verbinden van puntjes. Maar Mediocre, de maker van puzzeljuweeltjes als Does Not Commute en Smash Hit, maakt daar wederom een genot voor het oog van. De ontwikkelaar geeft een semi-wetenschappelijke draai aan dit tijdverdrijf. In het midden van het speelscherm is een molecuul dat protonen uitstoot. Door de bolletjes met dezelfde kleuren te verbinden, verwijder je ze uit het speelveld. Sluit je protonen of andere rondzwevende deeltjes in dan lossen die ook op. Maar pas op dat de lijntjes niet tegen anders gekleurde bolletjes komen, want dan verlies je ze allemaal. DIRAC combineert snelheid en strategie in een prachtige spelomgeving: een soort ouderwetse stralingsmeter met draden die er uit steken. Ook met deze nieuwste game bewijst Mediocre dat het een spelstudio is waar de goede ideeën nog lang niet op zijn.