Doe de wave in nieuwe app Anchor

Snapchat is vooral voor jongeren, het aantal Twittergebruikers neemt af, maar gelukkig is er weer iets nieuws in social media-land: Anchor. Vier vragen.

1 Wat is Anchor?

Anchor is een sociale-netwerkapp die eigenlijk net zo werkt als Twitter, Snapchat en Periscope: informatie delen vanaf een account met volgers wereldwijd. Alleen niet in de vorm van tekst, foto of video, maar als audiofragment. Een opname mag maximaal twee minuten duren. Zo’n opname heet een ‘wave’. Tekst wordt niet gebruikt in de app, je kunt alleen reageren met een ‘wave’ terug.

2 Wie zitten erachter?

Michael Mignano en Nir Zicherman zijn de oprichters van Anchor. Mignano is nu bestuursvoorzitter, Zicherman technisch directeur. Mignano werkte eerder voor Scott Belsky, een voormalig topman bij Adobe die vroeg investeerde in Pinterest en Uber. Op 9 februari is Anchor gelanceerd in de App Store. Er werken vier mensen en het team haalde bijna 2 miljoen dollar op bij investeerders.

De oprichters hadden al interesse in podcasts, radio en audio in het algemeen. Maar ze wilden het liefst conversaties maken. Mignano zegt in een interview met Business Insider: „Unlike traditional radio, Anchor is multi-directional, it’s not a one-way broadcast. When you listen to the radio, there’s no way to interact with it … On Anchor, you can reply to everything you hear to start a real discussion.”

3 Wie moet je volgen?

Hoeveel gebruikers er inmiddels zijn, willen de Anchor-oprichters niet kwijt. Maar wie moet je op dit moment volgen? Sebastiaan van der Lubben, docent internetjournalistiek aan de Universiteit Leiden wil Anchor gaan gebruiken om gesprekken te voeren over wetenschappelijke onderwerpen in zijn vakgebied. Hij is dus op zoek naar experts die via Anchor willen deelnemen aan zulke conversaties.

In de VS gebruikt radiostation WNYC de app: „WNYC might also using the app as a way to solicit man-on-the-street interviews during breaking news events.” Van der Lubben zou ook wel willen dat alle mensen van Radio 1 en tech-deskundigen op mediaredacties Anchor gaan gebruiken om updates te geven. „Misschien kunnen luisteraars zelfs tips geven.”

4 Wat zijn de kansen voor Anchor?

Er zijn vaker veelbelovende apps gepresenteerd, zoals Ello of een Blaving. Op Ello werd het steeds stiller en ook de website van Blaving vermeldt vijf jaar na lancering nog steeds dat het om een bètaversie gaat. En dat terwijl Blaving eigenlijk precies hetzelfde doet als Anchor. Volgens Van der Lubben kan het komen doordat Blaving een gesloten platform is, de audiofragmenten zijn niet te embedden. Dat voordeel heeft Anchor wel.

Maar er zijn ook nadelen. Van der Lubben: „Het is niet mogelijk om mensen te selecteren die mee mogen praten in een gesprek. Onze conversatie is helemaal open. Iedereen kan een bijdrage leveren aan ons gesprek, ook als wij daar niet op zitten te wachten.”

Ook is audio volgens Van der Lubben slecht te indexeren. Bij een tekst kun je snel scannen, een video kun je doorspoelen, maar een audiofragment moet je helemaal luisteren om te bepalen waar de interessante stukken zitten.