Amnesie tijdens Eurocalyps

Het eerste wat in beeld komt, zijn de woorden ‘The End’, waarna de hoofdpersoon in een bioscoopstoel wakker wordt. Wellicht is History’s Future, dat meedong naar een Tiger Award op het filmfestival Rotterdam, zijn droom.

In het speelfilmdebuut van kunstenares Fiona Tan, een mengvorm van fictie, documentaire en beeldende kunst, gaat een man met geheugenverlies op zoek naar zichzelf. Wie is hij? En in welke tijden leeft hij? Zelfs zijn eigen naam weet hij niet, dus heet hij MP (missing person). Hij dwaalt langs Europese steden en heeft vreemde ontmoetingen.

Deze fictieve scènes blijven vaak wat onbeholpen. Tan is beter in het vinden van pregnante beelden die geen toelichting behoeven. History’s Future zit er vol mee: troosteloze huizen met wapperend plastic in de raamsponningen, een door kille tl-buizen verlichte opslag waar mensen in garageboxen wonen. Krachtige scènes, ontleend aan eerdere kunstwerken van Tan. MP’s existentiële crisis bedt Tan in een veelheid aan crises, van Occupy-protest tot huisuitzettingen. Zo wordt ‘The End’ in retrospectief vooral het Einde der Tijden.