Amerika investeert meer in India dan in China

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In ruim twee jaar tijd zijn de totale Amerikaanse investeringen in India toegenomen van 7 miljard dollar naar 12 miljard dollar, eind vorig jaar. Daarmee zit er nu meer Amerikaans geld in India dan in China, meldt Economic Times.

In de meetperiode, van najaar 2013 tot eind 2015, liepen Amerikaanse investeringen in China juist terug. Van alle Amerikaanse buitenlandse bezittingen zit nu 1,8% in India, terwijl 1,6% van de investeringen in China gelocaliseerd is.

De Kaaiman Eilanden, Engeland en Japan voeren de lijst buitenlandse investeringen door Amerikaanse bedrijven aan. Op de negende plaats staat Nederland, vlak achter de Duitsers en boven Bermuda.

LGBT discriminatie kost miljarden

In Indonesië, de Filipijnen, Singapore, Japan en veel andere Aziatische landen kampen seksuele minderheden met discriminatie en juridische problemen. De Japanse Nikkei Asian Review stelt over die discriminatie van LGBT’s een heel Hollandse vraag: wat kost dat?

Miljarden dollars. Althans, dat becijferde economiehoogleraar van de University of Massachusetts. India bijvoorbeeld verliest 1,7% van zijn BNP aan discriminatie van LGBT’s op de arbeidsmarkt, volgens Badgett.

Dat zit zo: door vooroordelen tegen LGBT’s op de arbeidsmarkt daalt de totale productiviteit. Er wordt vaak minder geïnvesteerd in seksuele minderheden, volgens de econoom, waardoor de totale productie van de beroepsbevolking omlaag gaat. Tel daar ziekteverzuim als gevolg van uitsluiting bij op en de rekening vliegt omhoog.

Badgett:

We zien dat LGBT’s moeite hebben een baan op hun opleidingsniveau te krijgen of ze worden onderbetaald.

Toch is er ook een lichtpuntje, rijkere landen zijn toleranter, zegt de hoogleraar:

Economische groei helpt LGBT’s en verbetering van de rechten van LGBT’s helpt de economische groei. Die twee dingen gaan hand in hand.

Uber tegen Indiase concurrent Ola: ‘See you in court!’

Fake likes, fake vrienden, fake volgers en nu zijn er, lezen we in The Wall Street Journal, ook fake taxiklanten. Uber stelt dat zijn grote Indiase concurrent Ola meer dan 400 duizend valse ritjes heeft aangevraagd, zodat het Amerikaanse platform juist minder klanten kan bedienen.

De twee taxi-apps voeren een zware strijd om marktaandeel in groeimarkt India en die loopt nu zo hoog op dat het Amerikaanse Uber de rechter erbij roept. Volgens Uber vragen medewerkers van Ola voortdurend ritjes aan bij Uber om die vervolgens te annuleren. Zo lopen Uber chauffeurs inkomen mis en lopen ze zelfs over naar concurrent Ola.

Uber zegt zeker te weten dat hun concurrent achter de valse aanvragen zit, op basis van de locatie waarvandaan die verstuurd worden.