Schijf van Vijf: vet vlees op rantsoen, elke dag een handjevol noten

Het Voedingscentrum heeft een nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. En eigenlijk zijn het er nu acht.

De Nederlandse man moet de helft van zijn biefstukken, varkenshaasjes en hamlappen laten staan. De gemiddelde vrouw moet eenderde minder van dat magere rode vlees eten. Vet vlees en alle worst en vleeswaren gaan helemaal op rantsoen. Dit advies volgt uit de nieuwe Schijf van Vijf, dinsdag gepubliceerd door het Voedingscentrum. Nieuw is het advies om iedere dag een handje noten te eten – ongezouten. Opvallend is de aanbevolen hoeveelheid groente: dagelijks minstens 250 gram. Daarnaast nog 200 gram fruit.

Voor de meeste mensen in Nederland betekent dat: meer dan tweemaal zoveel groente als ze gewend zijn. De Schijf van Vijf en de daaromheen gebouwde praktische website-informatie en achtergrondinformatie heeft zijn wetenschappelijke basis in de Richtlijn Goede Voeding. Daar kwam vorig jaar november een nieuwe versie uit. De eerste schijf kwam in 1953 uit. Hij is een aantal keren aangepast. Melk, kaas en yoghurt verloor bijvoorbeeld zijn eigen vak. De schijf verdween zelfs een paar jaar, maar dankzij een enorme naamsbekendheid kwam hij terug. In de nieuwste versie heeft de Schijf van Vijf in werkelijkheid acht vakken.