Wie weet waar die vinkjes voor zijn?

Zo’n vinkje op producten die een ‘bewuste’ of ‘gezondere’ keuze zouden zijn: volgens de Consumentenbond weten bijna vier op de vijf mensen niet waar ze voor dienen en weet 85 procent niet wat het verschil is tussen een blauwe (bewuste) en groene (gezondere) keuze. De Consumentenbond wil daarom van de vinkjes af en begint de campagne ‘Weg met Het Vinkje’. Het symbool schept te veel verwarring.

Uit een enquête onder duizend mensen, gehouden door de Consumentenbond, bleek steevast onduidelijkheid te bestaan over de betekenis van de vignetten. Een vinkje zou impliceren dat een product goed voor je is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Een groen vinkje betekent dat een product een gezond onderdeel is van de Schijf van Vijf. Blauwe vinkjes zijn echter bedoeld voor ‘iets extra’s’, denk aan frisdrank met minder suiker of een iets gezondere snack. Dat wil niet zeggen dat het product ook echt goed voor je gezondheid is.

De vinkjes werden geïntroduceerd in 2012. Het is een initiatief van de stichting Ik Kies Bewust, opgericht door onder meer Unilever en Campina. De vinkjes worden gesteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Van begin af aan heeft de Consumentenbond al kritiek op de symbolen. (NRC)