Consumentenbond: stop met Het Vinkje

Volgens de bond is bij veel te veel mensen onduidelijk wat de merkjes voor gezonde voeding betekenen.

Deze soep is een bewuste keuze. Foto NRC

De Consumentenbond wil af van de vinkjes op producten die een “bewuste” of “gezondere” keuze zijn. Volgens de bond weten bijna vier op de vijf mensen niet waar de vinkjes voor staan, en weet 85 procent niet wat het verschil is tussen een blauwe (bewuste) en groene (gezondere) keuze. De Consumentenbond begint daarom de campagne “Weg met Het Vinkje”, meldt ANP.

De Consumentenbond hield een enquête onder duizend mensen en stelde vast dat er onduidelijkheid is over de betekenis van de vignetten met de naam Het Vinkje. Een Vinkje zou impliceren dat een product goed voor je is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Een groen vinkje betekent dat een product een gezond onderdeel is van de Schijf van Vijf. Blauwe vinkjes zijn echter bedoeld voor “iets extra’s” zoals frisdrank met minder suiker of gezondere snacks, en dus niet onmisbaar.

De Vinkjes werden geïntroduceerd in 2012 en worden gesteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Van begin af aan heeft de bond Consumentenbond al kritiek op de symbolen. De bond vraagt de minister de verlenging van de vinkjes op 1 mei tegen te houden.

Lees ook dit opiniestuk van wetenschapsredacteur Wim Köhler over onder meer Het Vinkje: Van light naar super naar gewoon eten