Nieuwe motor voor Max, nog meer races

Zes veranderingen bij het begin van het Formule 1-seizoen, zondag in Melbourne.

Meer grands prix (21 in totaal), nieuwe kwalificatieregels, de terugkeer van een Amerikaans raceteam op de startgrid. Een nieuwe motor (Ferrari) voor het Nederlandse talent Max Verstappen. Zondag begint het Formule 1-seizoen in Melbourne. Met favorieten Lewis Hamilton, Nico Rosberg en Sebastian Vettel. En een aantal belangrijke veranderingen.

1 Kwalificatie

De kwalificatie op de zaterdag voor elke race wordt opnieuw in drie etappes verreden, en krijgt nu meer een knock-outsysteem. In de laatste anderhalve minuut van de kwalificatietraining strijden de twee overgebleven coureurs in een direct duel om pole-position.

2 Banden

De bandenstrategie wordt dit seizoen iets ingewikkelder. De teams mogen, kort gezegd,- vooraf hun banden kiezen. Een verkeerde inschatting van de omstandigheden kan vervelende gevolgen hebben tijdens de race.

3 Max

Na een seizoen van pech begint Max Verstappen met een nieuwe motor. Een ‘Ferrari’ in plaats van de krachtbron van Renault waarmee Verstappen tijdens zijn debuutrace een jaar geleden in Melbourne direct al uitviel.

4 Renault

Renault, vorig jaar bekritiseerd als motorleverancier van Red Bull, is terug met een eigen team. De Fransen kochten daarvoor eind vorig jaar het noodlijdende Lotus op.

5 Haas

Steenrijk is hij, de Amerikaanse industrieel Gene Haas. Succesvol met een team in de Amerikaanse Nascar-racecompetitie. Ferrari levert de motor voor zijn bolides. Door mee te doen in de koningsklasse van de racerij wil de 63-jarige Amerikaan ook zijn bedrijf Haas Automation (machinebouw) in Europa promoten. Zijn droom: ooit weer een Amerikaan achter het stuur in de Formule 1.

6 Azerbajdzjan

Formule 1-baas Bernie Ecclestone wil racen daar waar het geld is. Azerbajdzjan ontvangt circus Ecclestone met open armen. In hoofdstad Baku, vorig jaar het toneel van de eerste Europese Spelen, wordt in juni de Grote Prijs van Europa gehouden, op een stratencircuit.