Consumentenvertrouwen daalt opnieuw

Voor de tweede maand op rij daalt het consumentenvertrouwen, dankzij zorgen over het economisch klimaat.

Winkelend publiek in winkelcentrum Hoog Catherijne in Utrecht. Foto Robert Vos/ANP

Voor de tweede maand op rij is het consumentenvertrouwen gedaald. Zorgen over het economisch klimaat speelden daarbij een belangrijke rol. De koopbereidheid nam wel toe, wat betekent dat consumenten de tijd gunstiger achten voor het doen van grote aankopen.

Dat blijkt uit maandelijkse cijfers van het CBS. Vorige maand nam het consumentenvertrouwen voor het eerst in een jaar af (-1). In maart zet die daling zich versterkt door (-4). Wel ligt het consumentenvertrouwen nog altijd hoger dan het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar (-8). Het hoogst was het consumentenvertrouwen in 2000, het dieptepunt werd bereikt in 2013.

Dat de koopbereidheid desondanks is toegenomen (van -5 naar -2) is te danken aan het feit dat consumenten positiever oordelen over hun financiële situatie.