Nintendo brengt zijn eerste mobiele game ooit uit

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Daar waar Nintendo games tot nu toe altijd exclusief voor de eigen platforms hield, is in Japan nu de allereerste mobiele game te downloaden: Miitomo. Het is de eerste in een geplande serie van vijf spellen voor de smartphone, meldt BBC News.

De app is een sociaal spel waarbij je een eigen karakter (een Mii) aanmaakt en vervolgens allerlei verschillende spelletjes kan doen.

Spelers worden ook aangemoedigd allerlei vragen te beantwoorden over wat ze leuk en wat ze niet leuk vinden en dat wordt dan vervolgens gedeeld met vrienden.

Een beetje vreemd, zegt games-journalist Alex Olney van Nintendo Life:

“It’s a new kind of social network, and it’s quite strange. You are questioned by the app about what you did at the weekend and what food you like and the answers are relayed to your friends. It’s strangely engrossing.”

Nu is Miitomo alleen nog in thuisland Japan beschikbaar, maar het spel wordt de komende weken wereldwijd uitgerold. In de toekomst worden hoogstwaarschijnlijk ook populaire karakters zoals Mario geïntroduceerd in mobiele Nintendo-games.

Lichte winstdaling voor China Mobile

Het grootste telecombedrijf ter wereld heeft de winst vorig jaar met 0,6 procent zien dalen. Analisten hadden juist op een hogere winst voor China Mobile gerekend. De lichte winstdaling is vooral veroorzaakt door de forse investeringen in 4G en de toenemende concurrentie, schrijft The China Daily.

Een dag eerder maakte de kleinere, maar belangrijkste concurrent China Unicom Hong Kong een winstdaling van 12 procent bekend. De twee telecombedrijven zijn in een felle concurrentiestrijd verwikkeld om 4G-gebruikers aan zich te binden.

En de overheidsbemoeienis daarbij opgeteld maakt dat de financiële druk steeds groter wordt, zegt oprichter Xiang Ligang van de telecomwebsite cctime.com:

“Data services are playing an increasingly greater role in generating revenues. But the government has requested telecom carriers to cut charges for Internet services.”

Toch heeft China Mobile vorig jaar nog altijd 16,7 miljard dollar winst gemaakt. Het bedrijf heeft dan ook meer dan 800 miljoen abonnees.

Chinese advertentiemarkt groeit sneller dan vorig jaar

De Chinese advertentiemarkt groeit dit jaar naar verwachting met 9,3 procent naar 84 miljard dollar. Dat is een hogere groei dan de 7,8 procent van afgelopen jaar, blijkt uit een rapport van het Amerikaanse media-investeringsbureau GroupM, waar de Shanghai Daily over schrijft.

De almaar groeiende groep Chinese consumenten blijft hongerig naar nieuwe producten, staat in het rapport:

“China’s advertising expenditure market remains upbeat thanks to an unwavering upward media trend driven by the booming daily consumer demand from China’s massive population, stable consumer confidence and growing need for consumption upgrade.”

Ook zijn er dit jaar grote sportevenementen als de Olympische Spelen en het EK Voetbal die ook in China goed worden bekeken en worden omlijst met heel wat reclamecampagnes.

Internet-advertenties zullen dit jaar bijna de helft van het totaal uitmaken. En ook de markt voor mobiele advertenties groeit razendsnel, zegt topman Patrick Xu van GroupM China:

“The media landscape has radically transformed due to evolution in the business world and new technology applications in the past year, and marketers are facing challenges from innovations and fast moving market trends.”

    • Arjan Meesterburrie