Liever een stuk over suiker, dan die analyse over Syrië

Vanavond maakt Blendle het best verkochte artikel bekend. Grote kans dat dat een verhaal is over een persoonlijk thema.

Dit jaar is het makkelijk. ‘Lustige dames’, de blote billen-reportage van presentatrice Geraldine Kemper en model Kim Feenstra (LINDA, januari) wordt ongetwijfeld het best gelezen stuk via Blendle van 2016. De servers van Blendle begaven het toen de gebruikers de sexy foto’s ontdekten.

Blendle maakt vanavond het meest verkochte artikel van vorig jaar bekend. Het stuk wint de Gouden Pen, Blendle’s publieksprijs voor journalistiek. Kanshebbers: het laatste interview met Joost Zwagerman (HP/De Tijd, september), reconstructie aanslag Charlie Hebdo (NRC, januari) en Ik leef al dertien jaar suikervrij (Grazia, mei).

Vier vragen over Blendle: de online dienst waar gebruikers journalistiek kopen per artikel.

1 Blendle, wie gebruikt dat?

De gemiddelde gebruiker van Blendle is 25 tot 35 jaar oud. Vaker man dan vrouw en over het algemeen hoogopgeleid. De dienst die in 2014 begon heeft 100.000 tot 150.000 „actieve gebruikers”, zegt Marten Blankesteijn, met Alexander Klöpping de baas bij Blendle. Actief wil zeggen: mensen die geld hebben gestort om artikelen op Blendle te kopen. Meer dus dan het aanvangskrediet van 10 euro dat nieuwe klanten krijgen. Het aantal actieve gebruikers groeit volgens hem met 10 procent per maand.

2 En wat lezen ze dan?

De Gouden Pen is de enige journalistieke prijs – er zijn er zo’n 75 in Nederland – die kwantiteit beloont: hoe vaak een artikel gekocht wordt. Dat past in een trend: journalisten krijgen steeds meer informatie over of en hoe goed artikelen gelezen worden. Blendle’s best gelezen stukken gaan vaak over persoonlijke thema’s. Gezondheid, voeding, seksualiteit. Over speltbrood, suiker, vruchtensap en melk. „Artikelen over persoonlijke onderwerpen die je direct kan toepassen op je leven”, zegt Blankesteijn daarover. „Meer dan bijvoorbeeld een analyse over de oorlog in Syrië.”

3 Verdienen Blendle en de uitgevers daar nog wat op?

Over omzet en winst doen Blendle en de uitgevers schimmig. Blankesteijn: „Als ik tegen krant A zeg hoeveel krant B verdient en dat A dat ook zou kunnen verdienen, dan wordt mij dat niet in dank afgenomen.”

Neem het artikel dat vorig jaar de Gouden Pen won. Voor de Volkskrant bezocht correspondent Olaf Koens de plek waar vlucht MH17 neerstortte in Oekraïne. Het stuk werd achtduizend keer verkocht, meldde de Volkskrant nadat Blendle had geweigerd verkoopaantallen bekend te maken. Koens nam de prijs niet in ontvangst. Hij noemde de uitreiking „een commercieel Blendle-ding waar iedereen enthousiast moet doen over Blendle”.

Even een rekensom. Het artikel leverde achtduizend keer een kwartje op: 2.000 euro. Blendle houdt 30 procent, de rest is voor de Volkskrant. Opbrengst: 1.400 euro. Redacteur Olaf Koens hield persoonlijk niets aan de prijs over.

Weinig? Dat was in 2014, zegt Blankesteijn daarover. Inmiddels is het aantal gebruikers gegroeid. De winnaar van dit jaar zal „enkele tienduizenden keren” verkocht zijn. Uitgevers zouden enkele tienduizenden tot honderdduizenden euro’s per jaar overhouden aan de verkoop via Blendle – een fractie van de totale omzet van uitgevers. Hoeveel omzet dat betekent voor Blendle wil Blankesteijn niet zeggen. „Meer dan 5 miljoen en minder dan 10 miljoen euro”, zegt hij na enig aandringen. Blendle maakt verlies, volgens Blankesteijn vooral door de hoge investeringen. Zo ontwikkelt het bedrijf een ‘paspoort’ waarmee gebruikers snel langs betaalmuren van kranten kunnen. Ook de investeringen in het buitenland kosten veel geld.

4 Ja, hoe zit het met die plannen in Duitsland en de VS?

Sinds september kunnen gebruikers van Blendle ook stukken van Duitse media lezen. In december stagneerde de groei er, maar in januari trok die weer aan. Volgens Blankesteijn is het in Duitsland lastiger dan in Nederland om uit te vinden wat werkt en wat niet. Het medialandschap is er veel gefragmenteerder: met BILD kent Duitsland slechts een grote nationale titel. De rest van de media is regionaal. Bovendien is Duitsland minder digitaal dan Nederland. Twitter wordt er minder gebruikt en internet in de trein is nog niet goed ontwikkeld.

Binnenkort lanceert Blendle een bètaversie in de VS. Wanneer mag Blankesteijn niet zeggen, Klöpping heeft daarover afspraken gemaakt met Amerikaanse media. The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal doen in ieder geval mee.