Virtual reality (VR) film van Giphart in eerste VR bios

In VR-film van Ronald Giphart over vluchtelingen, moet kijker zelf steeds eigen perspectief kiezen.

De acteurs Tibor Lukàcs, Ali Sultan en Hadewych Minis. Foto &samhoud media

Nederland heeft sinds kort de ‘ eerste permanente virtual reality (VR) bioscoop ter wereld’, The VR Cinema in Amsterdam. Daarin is ook de eerste Nederlandse virtual reality film In Your Face te zien.

Jip Samhoud (26) opende de VR-bioscoop onlangs in de omgebouwde lobby van restaurant &samhoud places in Amsterdam. Met een VR-bril op bekijk je daar In Your Face, een film over vluchtelingen, naar een scenario van schrijver Ronald Giphart.

„Wat zou jij doen?” Acteurs Hadewych Minis en Tibor Lukács kijken je recht aan in de film. Net werden zij in hun woonkamer geconfronteerd met het dilemma: de vluchteling die voor hun voordeur stond opvangen of zich aan hun eigen theaterverplichtingen houden. Dit is virtual reality, maar het is ook de realiteit, voegen ze eraan toe.

Anders dan bij een reguliere 3D-film omringt bij een VR-film het beeld aan alle kanten. Waar je ook kijkt door de bril met ingebouwd scherm, je ziet alleen de woonkamer van de acteurs. Wanneer je de VR-bril afzet bevind je je weer ‘gewoon’ in de lobby.

VR vraagt volgens de makers om een totaal andere benadering van een verhaal vertellen. „Alle kaders zijn weggevallen”, verklaart Giphart. „Bij een klassieke film en in een boek kun je direct de aandacht van de toeschouwer sturen. Zelfs bij theater heb je een kader waarbinnen mensen hun aandacht richten.” Inderdaad kies je als kijker continu je eigen perspectief in de film.

De kans bestaat dat je daardoor belangrijke elementen van het verhaal mist. Maar daarvoor zijn een paar handige trucjes, zegt regisseur Jip Samhoud (26). De directeur van &samhoud media regisseerde de film zelf. „Geluid is er ééntje, door een geluid achter je te laten horen verleiden we je om te draaien.” Verder gebruiken de filmmakers de blikken en bewegingen van de acteurs.

Zowel het onderwerp als de techniek van In Your Face is confronterend. VR is een geschikt medium om mensen aan het denken te zetten, vindt Samhoud. Bij &samhoud zien ze VR daarom als een soort empathiemachine, die ook voor marketing ingezet kan worden.