Lerarenorganisaties trekken steun in voor onderwijsvernieuwing Dekker

De bonden willen eerst aan hun achterban vragen of er steun is voor de plannen van de staatssecretaris.
Foto: Remko de Waal/ANP

Lerarenorganisaties hebben dinsdag hun steun aan de plannen van staatssecretaris Sander Dekker (VVD, Onderwijs) tot herziening van het curriculum voor basisscholen en het voortgezet onderwijs (Ons Onderwijs 2032) ingetrokken.

Vijf lerarenorganisaties waaronder de Algemene Onderwijsbond en Beter Onderwijs Nederland, die met elkaar optrekken in de Onderwijscoöperatie, waren het niet eens met hun voorzitter, Joost Kentson. Die had eerder in een brief samen met de onderwijswerkgevers juist zijn steun betuigd aan Ons Onderwijs 2032.

„Wij waren niet zo gelukkig met de publicatie van een gezamenlijke brief waar de voorzitter zijn handtekening onder heeft gezet”, zegt Liesbeth Verheggen, voorzitter van de grootste onderwijsbond AOB. Beter Onderwijs Nederland had zich er al eerder in de week van gedistantieerd.

De voorzitter van de coöperatie gaat nu aan de staatssecretaris melden dat de lerarenorganisaties eerst hun achterban vragen of er draagvlak is voor een dergelijke hervorming. „Dat betekent dat 2032 niet het enige uitgangspunt is”, zegt Verheggen. „Wel dat we met onze achterbannen een stevig debat gaan voeren. Ik weet niet of er draagvlak is.”

De ontwerpcommissie van Dekker wordt dan ook als voorbarig gezien. De hervorming bestaat onder andere uit het samenvoegen van vakken in „domeinen” en het „ontwikkelen van de persoon van de leerling”.