KPN wil met een eigen dramaserie abonnees werven

KPN heeft nu 1,8 miljoen interactieve tv-klanten. Om te groeien maakt KPN een eigen dramaserie: ‘Brussel’. Zo deed postorderbedrijf Netflix het jaren geleden ook.

Wordt Brussel een Nederlandse House of Cards? Zorgt de nieuwe dramaserie van schrijver Leon de Winter over macht en intriges in de Belgische hoofdstad voor de doorbraak van KPN als online aanbieder van kwaliteitsprogramma’s? House of Cards deed dat in elk geval bij Netflix, tot enkele jaren geleden nog een postorderbedrijf voor dvd’s.

Telecombedrijf KPN presenteerde dinsdagmorgen samen met producent Endemol de serie aan de pers. Johanna ter Steege speelt een van de hoofdrollen, net als Daniël Boissevain, de Vlaamse Liesa van der Aa en de Rus Alexander Lazarev. De regie is van Arno Dierickx (Overspel, Vuurzee, Russen). Maandag beginnen de opnames in Brussel. Vanaf december is de serie te zien bij ‘KPN Presenteert’, exclusief voor klanten van KPN.

Marnix Laurs van KPN noemt de serie dinsdag in het Amsterdamse Filmmuseum EYE een aantal keer „een kadootje voor onze abonnees”. Een duur kadootje is het wel. Volgens Laurs kost de serie circa 500.000 euro per aflevering.

Risicovol is het ook, erkent Laurs. „Je weet maar nooit of klanten er ook op zitten te wachten. Bovendien is dit nieuw voor KPN. We zijn een behoorlijk tech georiënteerd bedrijf. Daarom werken we samen met Endemol en De Winter.”

KPN heeft nu circa 1,8 miljoen interactieve tv-klanten. Het concern groeit, met name door een moderner tv-pakket. Die groei gaat ten koste van concurrent Ziggo, dat nu aan 4,2 miljoen huishoudens tv levert. Ziggo, dat onlangs fuseerde met UPC, geeft zijn klanten ook ‘kadootjes’, zoals het onlangs gestarte sportkanaal Ziggo Sport.

Tien afleveringen van een uur

Net als Kevin Spacey voor House of Cards carte blanche kreeg van Netflix, gelden voor scenarioschrijver Leon de Winter ook minder beperkingen dan wanneer hij een gewone tv-serie zou schrijven of een speelfilm zou maken. „De dwingende externe grenzen, de maximale lengte bijvoorbeeld en de eis elke keer een cliffhangertje te bieden, beperken de inhoud”, zei De Winter dinsdag. „Nu, met het online kijken, ontstaan nieuwe mogelijkheden. Dit is waarop ik mijn hele leven heb gewacht. Wat ik in romans kan met taal, kan nu ook met beeld.” Een voorbeeld is het aantal afleveringen en de lengte van de afleveringen. Die staan nog niet vast. In principe komen er tien afleveringen van een uur, maar dat kan nog variëren.

De serie Brussel is het vlaggeschip van KPN Presenteert – KPN’s poging om abonnees te behouden met aantrekkelijke televisieprogramma’s. ‘Content’, zegt Marnix Laurs liever, content die klanten kunnen kijken hoe, waar en wanneer ze maar willen. Als voorbeelden noemt hij British Telecom, dat mede de uitzendrechten van de Engelse Premier League kocht, en Verizon in de Verenigde Staten dat de mobiele uitzendrechten van het American football (NFL) verwierf.

KPN richt zich op drie thema’s: films en series, sport en muziek. Nog dit jaar, verwacht Laurs, komt KPN met twee andere series. Dat zijn vermoedelijk een comedy en een misdaadserie.

In sport gaat KPN onder meer portretten maken van Nederlandse Olympiërs. Bij muziek is er onder meer een samenwerking met Spotify en muziekzender Xite. Ook komt er een dramaserie over muziek.