‘Ik heb veel gehad aan de pianomuziek van Satie’

Jack $hirak (22) is het muzikale brein achter de hits van Ronnie Flex en Lil’ Kleine. Kort voor zijn doorbraak worstelde de producer nog met angstaanvallen. ‘Ik had het gevoel dat iedereen tegen me loog.’

Julien ‘Jack $hirak’ Willemsen (22), thuis bij zijn vader. Foto Andreas Terlaak

Drank & Drugs-producer Julien ‘Jack $hirak’ Willemsen (22) blowde altijd alles weg, vertelt hij op het kantoor van platenmaatschappij SPEC in Almere. Of het nu ging om ruzies thuis, sociale onzekerheid of zelfs het overlijden van zijn moeder: stevig blowen hield hem overeind. „Ik had jarenlang nul emoties,” zegt Jack $hirak. „Ik rookte twintig dikke joints op een dag en dan viel ik knetterstoned in slaap. De volgende dag voelde ik me fucked up en pakte ik weer een blow. Dan was ik weer cool.”

Tot een paar jaar geleden was Jack $hirak op straat te vinden in Capelle aan den IJssel. Met een joint in zijn mond en van top tot teen gehuld in een trainingspak. $hirak: „Ik kom uit Paradijsselpark, de enige goeie buurt in Capelle. Balkenende woont een paar huizen verderop in onze straat. Maar als je twintig meter verder loopt, zit je in de slechtste buurt. Daar hing ik rond. Stoer doen. Kattenkwaad uithalen.”

Verderop in Capelle aan den IJssel woonde Ronnie Flex, de leeftijdsgenoot waarmee $hirak het afgelopen jaar twee nummer-éénhits scoorde – Drank & Drugs en Niet Omdat Het Moet – en de Popprijs won. Een warme band hadden de twee niet. „Ik vond Ronnie echt een sukkel in die tijd,” zegt $hirak met een beschaamde glimlach. „Heel mijn vriendengroep vond zijn groep raar. Ze droegen skinny jeans en roze broeken en Uggs – de kleding die nu iedereen draagt. Maar ik was echt bekrompen.”

Jack $hirak is het muzikale brein achter de populaire, aanstekelijke mix van rap, deep house en tropical house op de hits van Ronnie Flex en Lil’ Kleine. Hij nam in 2015 het leeuwendeel van succesproject New Wave voor zijn rekening, produceerde recente singles voor Ali B en het totale debuutalbum WOP van Lil’ Kleine. Op dit moment werkt hij aan talloze nationale en internationale projecten. „Er is een soort hypeje om me heen,” zegt Jack $hirak. „Veel artiesten willen met me werken en ik kan veel meer geld vragen voor mijn muziek. Dat merk je aan mijn feestgedrag en kledingstijl. Ik draag alleen nog merkkleding en drink alleen water en champagne, haha.”

Het gaat nu goed met Jack $hirak – zijn artiestennaam ontstond in de periode dat hij zich als producer vooral liet inspireren door de rauwe en bedwelmende drillmuziek uit Chicago; de stad die door een generatie, die opgroeit te midden van excessief straatgeweld, ook ‘Chiraq’ wordt genoemd. Maar kort voor zijn doorbraak worstelde de jonge producer met paniek- en angstaanvallen en zag hij het leven niet meer zitten.

Die jongen in het trainingspak was iemand anders, zegt Jack $hirak. „Ik mag mezelf van vroeger niet eens.” Hij had thuis voortdurend ruzie, was nooit nuchter en had op iedereen kritiek. „Ik lette alleen maar op anderen.”

Hij stopte als puber met de pianolessen waar hij op zijn zesde mee begonnen was en waarin hij een voorkeur had ontwikkeld voor de sfeervolle composities van Erik Satie en Yann Tiersen. „We stonden buiten te blowen en te chillen en dan moest ik tegen die jongens zeggen: ik moet nu naar pianoles,” zegt Jack $hirak. „Dat vond ik niet stoer.”

Twee jaar lang angstaanvallen

Hij kon lang simpelweg niet nuchter zijn, zegt Jack $hirak nu. Hij maakte zijn vwo niet af en bracht zijn tijd door met „bizar veel blowen en drinken en echt niet slapen.” Op vakantie met familie in Frankrijk, kreeg hij een psychose. „Ik stopte met blowen en na drie dagen knakte er iets in mijn hersens. Ik heb daarna twee jaar lang paniek- en angstaanvallen gehad omdat mijn hoofd het niet meer aankon nuchter te zijn.”

Hij was ‘levensmoe’ in die tijd, vertelt Jack $hirak. Met zijn vader – bij wie hij nog steeds in huis woont – en zijn zus sprak hij over zijn voornemen een einde aan zijn leven te maken. „Ik zag geen uitweg, het werd niet beter,” vertelt de producer. „Het was een marteling. Mijn lichaam reageerde alsof er twintig keer per dag een grote beer op me af kwam. Ik had waanideeën. Ik had het gevoel dat iedereen tegen me loog en dat ik ziektes had. Ik kon niet accepteren dat het mentaal was.”

Het was, zegt hij, vreemd genoeg ook drank die hem er bovenop hielp. „Ik raad mensen met een psychose geen drank aan”, lacht Jack $hirak. Maar hij had alle hoop opgegeven, zegt hij, en deed na twee jaar zonder drank en drugs mee aan een drankspel van wat vrienden. „Ik dacht, fuck it, ik ga proberen lol te maken. Ik voelde me de volgende ochtend nóg slechter, maar kon me wel herinneren dat ik een leuke avond had gehad en niet aan mijn ziekte had gedacht. Dus: als ik er niet aan denk dan heb ik het niet.”

Het was voor hem een openbaring. „Ik ben meteen mijn medicijnen gaan afbouwen en nooit meer naar een psychiater gegaan. Ik weet nu wat het is. Ik weet nu binnen twee seconden een paniekaanval weg te krijgen. Vroeger dacht ik dat ik een hartaanval kreeg. Nu denk ik: mijn hart klopt gewoon wat sneller. Ik laat het op me afkomen.”

Jack $hirak ziet de ironie zelf ook. Zijn eerste nummer1-hit gaat over drank en drugs (en drank, en drugs, en drank, en drugs). En het refrein van zijn nieuwste hit gaat zo: „En m’n pupillen, ja, die liggen eruit, want ik heb 1,2,3,4 pillen gebruikt.” Hij is niet tegen drugs, benadrukt Jack $hirak. „Blowen heeft veel in mijn leven kapotgemaakt; sommige mensen moeten gewoon niet blowen en daar ben ik er een van. Maar ik denk dat geen enkel kind drugs gaat gebruiken door een liedje. Echt niet dat al deze shit met mij gebeurd is, omdat Snoop Dogg vroeger over wiet rapte.”

Roze broeken en nagellak

Het voelt alsof hij door zijn psychose een ander karakter heeft gekregen, vertelt Jack $hirak. „Liever en vriendelijker.” De rappers die hij uitlachte omdat ze roze broeken droegen of nagellak zijn nu zijn beste vrienden. „Ze hebben me laten zien dat er meer is dan macho zijn. Ik kan met [rapper] MaxiMilli de hele avond wijn drinken, Coldplay luisteren, janken en elkaars hand vasthouden. Onze vriendschap is anders nu, volwassener.”

De liefde voor Satie en Tiersen is ook weer terug. Hij speelt hun composities van bladmuziek en maakt zelf „ook dat soort pianomuziek om bij weg te dromen.” Die zal hij voorlopig niet uitbrengen, denkt hij. „Misschien kom ik op mijn veertigste met een pianoalbum.”

Zijn scholing helpt hem bij het maken van zijn pophits. „Ik denk in puzzels, schematisch. Satie speelde een noot en dacht: wat is mooi om hierna te spelen? Hij creëerde één lange, mooie sfeer. Ik heb veel aan klassieke muziek gehad in mijn melodiekeuzes en probeer iets gekkere akkoorden te pakken dan in een standaardpopliedje.”

De akkoorden van zijn recente nummer1-hit van Lil’ Kleine, Niet Omdat Het Moet, komen oorspronkelijk uit een klassiek pianostuk van Jack $hirak. „Ik heb de akkoorden van mineur in majeur veranderd en er een beat ondergezet.”

Wanneer hiphoppuristen kritiek hebben op zijn muziek of vrienden, haalt Jack $hirak zijn schouders op. „Ik was vroeger net zo: alleen naar anderen kijken en nooit naar mezelf.”

Hij vraagt zich soms af of je het nog wel hiphop moet noemen wat hij, Ronnie Flex en Lil’ Kleine maken. „Als je alleen de muziek hoort, zonder rap, zou niemand het zo noemen. We leven in een nieuwe tijd. De meeste rappers zingen nu, veel zangers rappen bijna. Over tien jaar is alles één groot genre.”

Hij droomt nu van het buitenland. Zijn rappers kunnen nog de stap zetten naar optredens in Ahoy en Ziggodome maar voor hem is er in Nederland na twee nummer 1-hits, de Popprijs voor New Wave en het eremetaal, niet veel meer te halen, denkt Jack $hirak. „Ik heb mijn plafond wel bereikt.”

De laatste keer dat hij geblowd heeft, is inmiddels een jaar of vijf geleden, zegt Jack $hirak. Het is ongekend hoeveel hij nu nuchter op een dag gedaan krijgt, vertelt hij. „Als je stoned bent, duurt alleen douchen al anderhalf uur. Ik zie het ook met artiesten in de studio. Ze moeten blowen om iets te bedenken maar wanneer ze dan iets hebben, zijn ze te stoned om op te nemen en vallen ze in slaap.”