Hoe Kim en Kanye de mode-industrie ontwrichten

Kim en Kanye werpen zich steeds vaker op als ambassadeurs van de mode-industrie. Maar zo’n familiebezoek aan de Parijse Fashion Week deze maand, is dat een vloek of een zegen?

Caitlyn Jenner, Kourtney Kardashian, Kendall Jenner, Khloe Kardashian en Kim Kardashian bezoeken Kanye West’s presentatie van zijn Yeezy Season 3 collectie tijdens de New York Fashion Week in februari. Reuters/Andrew Kelly

Een dikke winterjas koop je wanneer het koud is, een luchtig zomerjurkje wanneer de mussen dood van het dak vallen. Dat klinkt logisch, toch? Zou je denken. Toch is dat steeds vaker een probleem van grote modehuizen. Winterjassen hangen in september, wanneer het nog veel te warm is, in de winkel. Zomercollecties komen in februari, wanneer het net een beetje koud wordt. Kanye West - rapper, schoenontwerper en zelfbenoemd redder van de mode-industrie - heeft de oplossing:

Laten we heel eerlijk zijn: zo dom is die opmerking niet. Want met de komst van Instagram en Twitter mag de rigide seizoenscyclus van modehuizen inderdaad een probleem heten. ‘See now, buy now’ is tegenwoordig het motto - ik zag iets online en kan het nú aan, dus ik wil het nú. Een motto dat West en zijn schoonfamilie, die zich steeds vaker opwerpen als ambassadeurs van de mode-industrie, levendig in stand houden.

Hoe ze dat doen?

New York Fashion Week, Paris Fashion Week: Kim Kardashian, societyster en echtgenote van West, zusje Kendall Jenner en moeder Kris Jenner zitten op de eerste rij - samen goed voor ruim 120 miljoen volgers op Instagram. Succesvolle Intagrammers zoals zij verstoren de modecyclus; steeds meer mensen maken kennis met catwalkmode op het moment dat die wordt geshowd. Liggen de nieuwe collecties een half jaar later in de winkel? Dan zijn ze oud. Zeker nu veel modehuizen vier of zes collecties per jaar maken.

Het vereist, meer dan ooit, een aanpassingsvermogen van modemerken. Zes maanden wachten tot kleding die we op Instagram al zagen in de winkel hangt? Daar heeft dus niemand meer zin in. Zeker niet wanneer februari verdomd veel weg heeft van een aankomend herfstseizoen - weer zo’n ijzersterke constatering van Kanye West.

Dat gaat zó:

De Parijse Fashion Week bezoeken, dat doe je natuurlijk niet beroepsmatig. Laat staan vanuit interesse. Dat doe je om je Franse vrienden bij te staan - Olivier Rousteing, modeontwerper bij modehuis Balmain (4 miljoen volgers op Instagram), Demna Gvasalia, modeontwerper voor Balenciaga (1,7 miljoen volgers op Instagram) en Riccardo Tisci, modeontwerper bij modehuis Givenchy (5 miljoen volgers op Instagram).

Logisch, wanneer je zélf onderdeel bent van bijvoorbeeld Gvasalia’s show.

En echtegenote Kim Kardashian (63,6 miljoen volgers op Instagram) de inspiratie was voor een volledige nieuwe herfstcollectie van modehuis Balmain, getoond in Parijs.

Kanye verzint veel, maar de nieuwe herfstcollectie van Balmain lijkt in kleur en stijl inderdaad verdacht veel op een ode aan Kim. Backstage vertelde ontwerper Olivier Rousteing bovendien extra aandacht te hebben besteed aan vrouwelijke rondingen - Kim’s handelsmerk. En Kim zelf? Die loopt al jaren in Balmain-jurkjes. Kijk maar:

Ondertussen opent haar zus, model Kendall Jenner (51,5 miljoen volgers op Instagram), diezelfde show van Balmain in Parijs.

Het levert in totaal een slordige 71.677 retweets op. Geen Kardashian-fan die nog om de nieuwste herfstcollecties van 2016 heen kan. Maar wacht even, herfst 2016? We willen die jas nú.