Dit schrijven andere media vandaag

Het pensioenstelsel moet op de schop. Maar waarom eigenlijk?

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

Dijsselbloem wil toch ‘depositobank’

Minister Dijsselbloem van Financiën gaat zich inzetten voor de oprichting van een zogeten ‘depositobank’. Dat schrijft het Financieel Dagblad.

Een ‘depositobank’ is een financiële instelling die geld van burgers bij de Europese Centrale Bank parkeert en het niet uitleent. Het plan liep vorig jaar vast op de eis van de Nederlandsche Bank dat zo’n nieuwe bank zou moeten deelnemen aan het depositogarantiestelsel, waarin banken garant staan voor elkaars deposito’s tot een bedrag van €100.000.

De minister wil gaan kijken of deze drempel weggenomen kan worden. In het debat liet Dijsselbloem weten wel enige flexibiliteit van de Nederlandsche Bank te verwachten:

‘Als ze ten principale niet mee willen doen, hebben ze aan mij een hele slechte’

Het burgerinitiatief Ons Geld verzamelde 120.000 handtekeningen om een alternatief en veilig geldstelsel op de agenda van de Tweede Kamer te plaatsen. In dit stelsel zal de overheid het monopolie op geldschepping krijgen en niet - zoals nu het geval is - de commerciële banken.

Vier vragen over de pensioensherziening

De pensioenfondsen werken samen met het ministerie van Sociale Zaken, sociale partners en experts aan een nieuw pensioenstelsel. De Volkskrant vraagt zich af of de jeugd straks ook nog een appeltje voor de dorst heeft en beantwoord vier vragen over de pensioensherziening.

Het oude pensioenstelsel moet op de schop omdat het ‘onhoudbaar’ is geworden. Door fikse tegenvallers moesten na 2000 de pensioenen flink worden versoberd, maar desondanks staat het water de fondsen nu weer tot aan de lippen. Een nieuw systeem moet meer zekerheid bieden. Een van de plannen die op tafel liggen pleit voor een individuele pensioenpot voor iedereen, waarbij het ingelegde geld niet gebruikt kan worden om de pensioenen van eerdere generaties te betalen.

Air France-KLM schrapt bestelling superjumbo’s

Air France-KLM heeft de bestelling van twee A380’s bij Airbus geschrapt. Dat meldt The Wall Street Journal.

Het bedrijf zal in plaats van de twee superjumbo’s drie toestellen van het type A350-900 afnemen bij de Europese vliegtuigfabrikant. Air France-KLM had al eerder gehint op het cancellen van de order, wegens ‘gewijzigde prioriteiten’, zo liet een woordvoerdster weten.

De A380 staat voor meer dan 400 miljoen euro per stuk bij Airbus in de catalogus, al worden op dat bedrag vaak kortingen gegeven. Het bedrijf heeft zeker 20 miljard euro uitgegeven aan de ontwikkeling van de superjumbo-jet.