Dit is de online strategie van Michelle Obama

De First Lady heeft een team dat ervoor zorgt dat ze online zo toegankelijk en authentiek mogelijk overkomt.

Volgens de First Lady wordt er altijd gesproken over of het viral kan gaan. Foto Saul Loeb / AFP

De First Lady van de Verenigde Staten, Michelle Obama, is online. En hoe: ze presenteert zich op kanalen als Facebook, Twitter, Instagram, Spotify, Vine en Snapchat. Dat doet ze niet zelf: de First Lady heeft daar een team voor. Zij bepalen de strategie en zorgen ervoor dat Michelle Obama zo toegankelijk en authentiek mogelijk over komt.

Het team komt iedere dag samen om ideeën te bespreken. The Verge laat in de online productie @MichelleObama, An exclusive look at how the First Lady mastered social media met tekst, foto’s en een 360-graden-video zien hoe het team van Michelle Obama werkt. En ook wat de presidentsvrouw zelf denkt over social media.

“Mensen kunnen mij persoonlijk leren kennen. Ze zien dat ik soms silly ben. Ze kunnen de passie voelen en ontvangen dat rechtstreeks: het wordt niet gefilterd door een andere bron. Jonge mensen in het bijzonder vinden dat leuk.”

Caroline Adler, hoofd van de communicatie, vertelt dat ze bij iedere uiting van Michelle Obama nadenkt over een digitale component. “En dat doen we steeds vaker. Er is geen andere manier om direct met je publiek in contact te komen, behalve online.” Net als zo’n beetje ieder mediabedrijf gaat het bij de First Lady ook om views, clicks en engagement. Op internet is het belangrijk dat de boodschap “landt”. Dat weet het team: ze zoeken het juiste platform en kiezen het juiste moment uit. Volgens de First Lady wordt er altijd gesproken over of het viral kan gaan. “Kunnen we dat? Gaat het rond? Gaat het viral?”

Michelle Obama heeft zich de afgelopen zeven jaar vier grote onderwerpen onder de aandacht proberen te brengen bij het Amerikaanse volk, waaronder het gevaar van overgewicht bij kinderen. Maar of sociale media daar nu bij helpt?

“Ik denk dat we in staat zijn geweest om kleine stapjes te maken op tal van onderwerpen.”