Bestevaêr in Hollywood

Diederik van Hoogstraten

Hollywoodse Hollanders liepen deze week met verende tred na de première van zeeheldenepos ‘Michiel de Ruyter’, in de VS uitgebracht als ‘Admiral’.

Foto Hollandse Hoogte

De uitsmijter van The Federal Bar in North Hollywood staart ons aan. Een rij lange Nederlanders loopt langs, op zoek naar koud bier en regisseur Roel Reiné. „Van welke planeet komen jullie?”, roept hij als er een vrouw van zeker 1,85 meter passeert. „Holland!”, zegt een jongeman. Zijn stem klinkt trots, trotser dan een Nederlander buiten de grens meestal klinkt. Maar we hebben dan ook net de eerste Amerikaanse publieksvoorstelling gezien van Michiel de Ruyter, hier uitgebracht als Admiral. En we weten weer waarin een klein land groot is.

Omringd door bewonderaars – veelal Nederlanders, een enkele symbolische Amerikaan – is Reiné de ster van de afterparty die belangengroep Holland Hollywood Connection organiseert. Iedereen wil de goedgemutste regisseur ontmoeten. Gratis bier vloeit, een dj draait hiphop. Lokaal bekende kaaskoppen zijn er ook: kunstenaar Micky Hoogendijk, culinair ondernemer Jeff Keasberry, acteur Mark van Eeuwen.

Voor Reiné voelt de screening-met-party als genoegdoening. Een jaar geleden toonde hij de film al in Los Angeles met in de zaal tientallen leden van de Academy, die stemmen voor de Oscars. „Unaniem, los van elkaar, zeiden ze: damn good movie, die komt zeker op de shortlist”, vertelt hij.

Het liep anders. Zijn film werd gepasseerd voor de Gouden Kalveren en Paradise Suite – een duister drama waarin nauwelijks Nederlands wordt gesproken – werd ingezonden voor de Oscars en Golden Globes. Toen dat bekend werd, kwamen in e-mails en gesprekken „schokgolven van verontwaardiging” op Reiné af. Onbegrijpelijk hoe zo’n commercieel en kritisch succes domweg werd genegeerd. Paradise Suite deed vervolgens niet mee bij de nominaties.

Nu draait Admiral alsnog in Amerikaanse steden, terwijl de film ook aan de Amerikaanse tak van Netflix is verkocht, zodat 45 miljoen abonnees het zeeheldenspektakel kunnen zien.

In een recensie omschreef de LA Times de film als „overdadig ontworpen, chaotisch en uiteindelijk oppervlakkig”, maar dat deert Reiné vanavond niet. Onbegrepen in eigen land, net als De Ruyter en Johan de Witt. Maar erkend in Hollywood, al was het maar als maker van B-films.

    • Diederik van Hoogstraten