Van Liempt: weinig kijkers, wel weer spannende onderwerpen

Paul van Liempt bespreekt tien jaar Twitter.

Boris Veldhuijzen van Zanten in ‘Van Liempt Live’ RTL Z

Er keken maar 3.000 mensen naar (en nog eens 5.000 bij de eerste herhaling), maar Van Liempt Live (RTL Z) had maandag wel weer de spannendste onderwerpen en gasten aan tafel.

De uitslag van de deelstaatverkiezingen in Duitsland werd terecht minder geframed als ‘nederlaag van bondskanselier Merkel’ dan als de eerste keer dat een rechts-populistische partij voet aan de grond krijgt, in een land waar ter rechterzijde van de CSU niets zou mogen gedijen. Dat was althans de impliciete veronderstelling, tot voor kort.

Een schrijver (Özcan Akyol), een boekhandelaar uit Hilversum en CPNB-directeur Onno van Nispen tot Sevenaer mochten uitleggen hoe je in 2016 een boektitel aan de man brengt. Als het thema van de Boekenweek Duitsland is, laat je het locale filmtheater Er ist wieder da vertonen en serveer je een Duitse lunch. Een auteur die niet weet hoe hij zich in een talkshow moet gedragen, die krijgt een cursus of raakt zijn uitgever kwijt.

Maar het spannendste was een gesprek van Paul van Liempt met drie mannen over het heuglijke feit dat komende maandag precies tien jaar geleden Twitter werd opgericht.

Als televisie aandacht besteedt aan Twitter dan zijn er doorgaans twee smaken. De eerste is een paniekmodus, waarbij gebruikers gewaarschuwd worden voor verslaving, misbruik en de culturele vervuiling door dit onderbuikriool. De tweede is diametraal tegengesteld: niet tot de kernredactie van een programma behorende redacteuren lezen tweets voor om de stemming in het land te peilen en ons te vertellen wat daar op dat rare sociale medium zoal gebeurt. Een goed voorbeeld is de Nieuwstrend van EénVandaag: Jojanneke van den Berge vertelt de kijkers waar het vandaag op internet over ging: niet echt belangrijk, maar toch!

Beide benaderingen verraden een zekere mate van onwennigheid. Drie honderd miljoen mensen mogen dan op Twitter actief zijn, dat telt niet echt. Aan de andere kant: zodra het aantal gebruikers terugloopt, kan snel worden gesuggereerd dat het medium zijn langste tijd gehad heeft.

Drie zware gebruikers, internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten, parlementair journalist Jaap Jansen en blogger Bert Brussen, benadrukten bij Van Liempt juist het onmisbare karakter, als je wilt weten wat er speelt. Twitter is voor mediamensen en politici wat Facebook is voor kunstenaars en grootouders: je kunt niet heel lang zonder.

@Boris verklapte dat hij er best 100, nee 1.000 euro per maand voor over zou hebben, als dat nodig was. De enigszins afgekickte Brussen moest zichzelf een beetje beschermen, maar laat nu anderen aan hem rapporteren wat er op Twitter wordt gezegd.

Het zou een misverstand zijn om in Twitter een massamedium te zien. Het is eerder de wereldwijde koffieautomaat voor mensen die om een of andere reden in macht zijn.

Iedereen krijgt er wel eens bagger over zich heen, meer naarmate je sterker als machthebber wordt waargenomen. Maar ook complimenten.

    • Hans Beerekamp